Galaxer kan fungera som kosmiska förstoringsglas. Spela videon för att ta reda på hur. Foto: Nasa, ESO

Universums förstoringsglas avslöjar den mörka materien

Hubbleteleskopet har upptäckt att rymdens förstoringsglas är tio gånger mer effektiva än vad man förut har trott. De består av enorma galaxhopar som fungerar som stora linser. Nu kan de också hjälpa oss att förstå vad den mörka materien håller på med.

En galaxhop kan bestå av upp till tusen galaxer som i sin tur består av miljontals stjärnor. Hela galaxhopen är inbäddat i ett enormt moln av mörk materia som påverkar den vanliga materien med sin gravitation.

Gravitationslinser

När ljus från avlägsna ljussvaga objekt går igenom galaxhopen på väg till oss så kröks ljuset. Det skapar en förstorande effekt som gör att vi kan se en avlägsen galax som vi annars inte skulle ha sett. Det kosmiska förstoringsglaset kallas för en gravitationslins.

Nu har de blivit ett nytt verktyg för astronomer.

– Gravitationslinser är det enda sätt vi har för att ”se” mörk materia, säger Tommy Wiklind, professor i astrofysik vid Catholic University of America i Washington DC.

Hubble teleskopet

Ljuset som har färdats genom gravitationslinserna bär med sig information om hur den mörka materien är fördelad i galaxhoparna.

Italienska astrofysiker har nu med hjälp av det rymdbaserade Hubbleteleskopet observerat elva olika galaxhopar för att ta reda på mer om hur den mörka materien påverkar deras förstoringsförmåga.

Tillbaka till ritbordet

De fann att gravitationslinserna i galaxhoparna har tio gånger mer förstoringsförmåga än vad modellerna förutspår. Forskningen är publicerad i tidskriften Science.

– Resultatet pekar mot att vår förståelse av hur mörk materia är fördelad och hur den kopplar till den vanliga materian kan vara felaktig. Vi måste tillbaka till ritbordet, säger Tommy Wiklind.

Vad mörk materia egentligen består av och vad den har för egenskaper är en av de stora gåtorna inom kosmologin.

–  Vi vet så lite om vad den mörka materien består av så varje informationsstrå är viktigt, säger Tommy Wiklind.

Fakta mörk materia

Mörk materia sänder inte ut några mätbara mängder ljus eller annan strålning och kan därför inte observeras direkt. Den ger sig till känna genom gravitationens effekter på omgivande materia och på ljus.

Den mörka materiens andel av det totala energi- och materieinnehållet i universum uppskattas till ungefär 25 procent, fem gånger mer än normal materia. Vad mörk materia består av vet man i dag inte. Mörk materia måste noga skiljas från mörk energi som har helt andra egenskaper.

Källa: NE