På den pingisbollsvita kulan i mitten sitter silkesfjärilen och gör sig redo för ett racet mot doften av hona. Se forskarnas video på den kärleksstinna lilla rallyföraren via länken till höger om artikeln. Foto: Noriyasu Ando

Upphetsad insekt lär sig köra bil

Japanska forskare har byggt en liten bil som kan styras av silkefjärilar. Det är hanarna som får bilen att röra sig i rätt riktning mot lukten av en partner.

Du kanske trodde att människan är det enda djur som använder sig att fräsiga bilar för att ragga brudar. Men nu har även silkesfjärilen slagit sig in på det området.

Forskare vid universitetet i Tokyo har byggt en bil som helt och hållet styrs av en silkesfjäril. Genom att spänna fast silkesfjärilen och låta den styra en stor kula med sina fötter så har de överlåtit kontrollen av fordonet till den lilla insekten.

För att se om silkesfjärilen faktiskt kan styra bilen så placerades silkesfjärilshanar och deras fordon i ena änden av en vindtunnel. I andra änden släpptes feromoner – doften av hona – ut.

Bra bilförare

Alla fjorton silkesfjärilarshanar som fick leka förare klarade testet. Men för att göra det lite svårare så mixtrade forskarna med en av bilens två motorer, så att fordonet svängde extra mycket åt ena hållet.

– Det bästa sättet att undersöka insekters beteende är att försätta dem i situationer utöver det vanliga. Genom att låta bilen dra extra mycket till höger eller vänster så kunde vi se hur bra silkesfjärilarna var på att anpassa sig för att ändå nå fram till doften av hona, säger Noriyasu Ando, en av forskarna bakom studien.

– Och det visade sig att alla fjorton anpassade sig väldigt bra – precis som vi människor skulle göra om vi fick cykla på en skev cykel. Så länge den fungerar så kan vi lära oss hur den ska köras, och det gäller tydligen också silkesfjärilar.

Söker luktsinnets gåta

Syftet med forskningen är dock mer än att bara ge silkesfjärilarna chans att leka. Forskarnas mål är att helt ta bort fjärilen ur ekvationen och bygga en robot som härmar djurens exceptionella förmåga att lukta sig fram till en doftkälla – och på så sätt även förstå sig på djuren, och hur luktsinnet fungerar i detalj.

Men den kanske allra viktigaste frågan – om silkesfjärilen föredrar sportbilar, eller nöjer sig med en rostig gammal Volvo – får vidare forskning söka svar på.

Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Bioinspiration and Biometrics.