Utrotning av djur ökar också risken för smittsamma sjukdomar. Foto: Tangled Bank Studios

Djurutrotning ger fler pandemier

Jakt, handel, skogs- och lantbruk och urbanisering leder till allt fler utrotningshotade djur, men det ökar också risken för att människor smittas av virus från vilda djur enligt amerikanska forskare.

På 100 år har mänskligheten växt från två till nästan åtta miljarder och samtidigt har antalet utrotningshotade djur och växter blivit allt fler.

Jakt, handel, skogs- och lantbruk och urbanisering gör att människor och våra tamdjur kommer allt mer i kontakt med vilda djur och de sjukdomsvirus de bär på. Coronaviruset som nu lamslagit världen är bara ett i raden.

Forskare vid UC Davis School of Veterinary Medicine i USA har undersökt i en studie från vilka djur 142 olika virussmittor som drabbat människor kommer.

Husdjur störst smittrisk

Husdjur och sällskapsdjur står för störst andel, åtta gånger fler än vilda djur, och därefter kommer djur som trivs i människans närhet som gnagare, fladdermöss och apor.

Av de utrotningshotade arter som sprider kända smittor var djuren som minskar på grund av jakt, handel och skogsskövling dubbelt så många som de som minskar av andra anledningar.

De personer som försöker rädda dessa utrotningshotade djur utgör också en ökad risk för smitta mellan arter, konstaterar forskarna.

Intensiv djuruppfödning ligger bakom

I en annan studie har brittiska forskare studerat den genetiska utvecklingen av bakterien campylobakter jejuni som ger svåra maginfektioner hos en av sju personer när de äter smittat kött från kyckling, gris och kor, men även från vilda djur. Den här bakterien ger årligen många fler fall än E- coli, salmonella och listeria tillsammans.

Forskarna konstaterar att en överanvändning av antibiotika vid uppfödning ökar risken för att sjukdomar överförs till människor. Dessutom bidrar det till att många djur som är nära släkt med varandra hålls på en liten yta.

Se hela reportaget i Vetenskapens värld ”Vägen ur corona” den 11 maj i SVT2 och på SVTplay.