De största fotspåren som hittades var nästan lika långa som en människa. Foto: Steve Salisbury

Världens största dinosauriespår har hittats

De gigantiska dinosauriespåren uppmättes till hela 1,7 meter, ungefär lika långa som en människa. Upptäckten gjordes på sandstenar i nordvästra Australien, där hittades också spår från ett tjugotal andra dinosauriearter.

För omkring 130 miljoner år sedan gick de här dinosaurierna tillsammans runt i ett fuktigt skogsområde omringat av grunt vatten. Några av dem lämnade fotspår så långa som 1,7 meter i området som idag kallas Kimberly och ligger i nordvästra Australien. Men paleontologerna fann även den första fotspårssamlingen med så många olika arter.

Unik samling

Man fann spår efter minst 21 olika typer av dinosaurier som tillsammans levt under samma tid i området. Tidigare har man aldrig hittat så många arter på samma plats, någonstans i världen.

Steve Salisbury ledde undersökningen och kallar området för ”Australiens Jurassic Park” i studien som publicerats i Journal of Vertebrate Paleontology.

– Om vi åkte tillbaka 130 miljoner år i tiden skulle vi ha sett alla dessa olika dinosaurier vandra runt över kustlinjen. Vilken syn det skulle varit, sa Steve Sainsbury enligt CNN.

Gigantiska dinosaurier

Den dödliga meteoriten slog ner. Efter det har kontinenter flyttats och havsnivån förändrats. Dinosauriernas tid är över men spåren finns bevarade. De största fotspåren som hittades kommer från långhalsade dinosaurier av arten sauropod.

– De flesta människor skulle få plats i så stora fotspår, och det tyder på att dinosaurierna var omkring 5,3 och 5,5 meter upp till höften, vilket är enormt, sa Steve Salisbury till ABC News.

Sauropodernas halsar kunde vara upp till ett tiotal meter. Om man lägger på halsens längd kan man alltså tänka sig att dinosaurierna som trampade upp de här spåren måste ha varit gigantiska.