• Viktigt meddelande:

Kraftig brand i stora flishögar i hamnen i Norrköping. Kraftig rökutveckling. Alla i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation vid obehag. Läs mer

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Den här enstatit-meteoriten är upphittad i Saharas öken och är 10 cm lång. Spela videon för att se hur det kan ha gått till när sådana stenbumlingar försåg jorden med vatten för länge sen. Foto: L. Piani

Meteorit avslöjar var jordens vatten kommer ifrån

Beståndsdelarna till jordens vatten fanns redan i det stoftmoln som jorden bildades ur. Det visar analyser från meteoriter som är lika gamla som solsystemet. Spela videon för att se hur det gick till.

Jorden är en ovanligt blöt planet i vårt solsystem. Stora hav och en fuktig atmosfär skiljer jorden från våra torra och steniga grann-planeter. Men hur vattnet kom hit är fortfarande en olöst gåta. Jorden ligger för nära den varma solen för att vatten-is skulle ha kunnat bildas och inkorporeras i det unga jordklotet.

Kometteorin

Därför har man länge ansett att jordens vatten har fraktats till jorden med kometer som kommer från planetsystemets kalla ytterområden. Här finns också de isiga jätteplaneterna Uranus och Neptunus som består till stor del av fryst vatten.

– Kometer är som stora smutsiga snöbollar. När planetsystemet var ungt kom stora kometer och krockade med jorden. De kan då ha tillfört jättemycket vatten, säger Sanna Alwmark som är planetärgeolog vid Lunds universitet.

Men det har visat sig att kometernas is inte har samma sammansättning som det vatten som finns på jorden.

– Kometteorin har fått sig en rejäl törn, säger Sanna Alwmark.

Annan vattenkälla

Nu har franska och amerikanska astrokemister hittat en annan vattenkälla, nämligen en typ av meteoriter som innehåller mineralet enstatit. Det fanns i det stoft-och grusmoln som planetsystemet bildades ur.

Det är tidigare känt att enstatit-meteoriter var med och byggde upp jordklotet för nästan fem miljarder år sen, men de har ansetts vara för torra för att förse det unga jordklotet med vatten.

Stenbumlingar

Forskarna har på nytt analyserat meteoriter av enstatit som har fallit ner på jorden. De fann att stenbumlingarna innehöll en av vattnets viktiga ingredienser, nämligen väte av rätt sorts sammansättning. Studien publiceras i veckans Science.

– Det som är nytt är att man visar genom analyser och beräkningar att enstatit-meteoriter innehåller tillräckligt mycket väte för att ha kunnat leverera vatten med en massa motsvarande tre gånger så mycket som dagens hav, säger Sanna Alwmark.

Vulkanutbrott

Vätet hamnade i jordens inre och har sedan kommit upp till ytan vid vulkanutbrott – där det träffat på syre och kunnat bilda vatten.

Dessutom stämmer vätets sammansättning i enstatit-meteoriterna överens med det väte som finns i jordens mantel.

– Det här är en möjlig förklaring, det hindrar inte att det kan finnas fler sätt som vattnet kom till jorden. Vi har fortfarande inte hela bilden klar för oss, säger Sanna Alwmark.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play