Foto: Claudio Bresciani/TT/MIT

Undersökningen: ”Ska självkörande bilar köra ihjäl en gammal dam eller ett litet barn?”

Uppdaterad
Publicerad

Vems säkerhet ska en självkörande bil prioritera när en kollision är oundviklig? I en ny stor studie i Nature visas hur olika länder prioriterar olika typer av människor.

När en självkörande bil hamnar i en situation där den kommer att köra ihjäl någon, ska den då rädda personerna i bilen eller de på övergångsstället? Ska den hellre köra ihjäl en gammal dam eller två barn? Dessa omöjliga dilemman lade forskare från MIT i USA fram på hemsidan ”Moral machine”. Här kan du själv klicka i svaren, men oavsett vad du väljer leder det till att någon dör.

Ett exempel på ett dilemma från studien. Foto: MIT

Att rädda så många som möjligt

Resultaten av alla dessa val har nu publicerats i tidskriften Nature. De tre mest populära faktorerna har varit:

  1. Att rädda människor före djur
  2. Hellre rädda fler personer än färre
  3. Rädda unga före gamla.

Men vissa länder sticker ut från mängden, som tillexempel Angola där man helst räddar de med högre status och Kina och Japan som prioriterar de som är laglydiga.

Jessica Nihlén Fahlqvist, tycker studien är intressant men poängterar ett viktigt dilemma som den aldrig tar upp.

– Framför allt bör man kolla på vems ansvar det är när något händer, säger hon.

Om det är föraren eller företaget som programmerat bilen som är ansvarig är inte helt utredd än.

Kvinnor före män

Forskarna delade upp svaren i tre grupper: österländska, västerländska och södra länder. Österländska, bland annat Kina och Japan, lägger inte så stor vikt på om en person är ung eller inte. De södra, till exempel Argentina och Maldiverna, räddar hellre kvinnor än män. I västerländska länder, som Sverige och Australien, väger det tyngre att inte agera alls.

– Det är ju intressant, om risken att dö blir större i ett land du reser till för att i det landet värderas folk i bilen högre än de utanför, säger Jessica Nihlén Fahlqvist, forskare i filosofi på Uppsala universitet.

Forskarna påpekar dock att det är svårt att dra slutsatser av resultaten, eftersom att man inte kan kontrollera hur pass bra användarna representerar befolkningen i de olika länderna.

Ännu ett exempel på ett dilemma. Ska bilen fortsätta rakt fram eller svänga? Ska man ta hänsyn till att en av personerna är atletiska, en är ett barn och en är en hemlös. Eller är det viktiga om bilen avviker från sin kurs eller ej?

Lagstiftning

I studien presenterar forskarna idén att självkörande bilar kanske kommer bete sig annorlunda beroende på vilket land som står för lagstiftningen.

– Om ett företag programmerar sina bilar för att värdera personerna i bilen högre än de utanför, kommer förmodligen den bilen sälja bättre än en bil som gör tvärtom. Det blir problematiskt om lagarna ser olika ut mellan olika länder, säger Karim Jebari från Institutet för framtidsstudier.

Han menar att en gemensam lagstiftning kommer vara nödvändig för självkörande bilar.

Är det ett rimligt dilemma?

Karim Jebari menar dock att en självkörande bil förmodligen aldrig kommer behöva göra dessa beslut. Dels för att teknologin i bilen än så länge inte är så avancerad men också på grund av tidsaspekten.

– Man kan tycka det är orimligt att maskinen ska spendera värdefulla hundradelar av en sekund när den hellre kan bromsa så snabbt som möjligt, säger Karim Jebari.

Du kan själv testa att besvara de olika dilemman som forskarna presenterar på den här länken.

Studien publicerades i Nature.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.