
SVT Programetiks informationsbrev 2017-11-27 

OPINION LIVE OCH EN VÄRLDSCUPTÄVLING I LÄNGDSKIDÅKNING 

FÄLLDES FÖR OTILLBÖRLIGT GYNNANDE   
 

Vid sitt senaste möte prövade granskningsnämnden fyra SVT ärenden. Opinion live och en sändning av 

Världscupen i längdskidåkning fälldes och belades med särskild avgift (á 50.000 kr) som nämnden 

kommer ansöka om hos förvaltningsrätten. En av ledamöterna var skiljaktig och ville fria båda 

programmen.  Sammanlagt 15 inslag prövades när det gäller saklighet och opartiskhet i en granskning 

angående sjön Torringen i SVT Nyheter Västernorrland och Sverige idag och en granskning i SVT 

Nyheter Skåne om ett projekt för att motverka extremism. Ett av dessa inslag (i SVT Nyheter Skåne) 

fälldes för att det stred mot kravet på opartiskhet. 

 

OPINION LIVE FÄLLDES FÖR EXPONERING AV VARUMÄRKEN 
FÄLLT: Opinion live, SVT1, 2017-05-18, direktsänt debattprogram i krogmiljö; fråga om 

otillbörligt gynnande. 17/01403. 
 

Programmet Opinion live som i vanliga fall direktsänds från studio i Göteborg, sändes denna gång från 

en offentlig krogmiljö i centrala Göteborg. Orsaken till detta var att utforska om en autentisk miljö 

kunde bidra till innehållet i programmet. En av spelplatserna i lokalen var en bar. Vid planeringen av 

programmet bedömde redaktionen att det skulle gå att sända så att logotyperna i miljön skulle gå att 

undvika så pass mycket att det inte skulle bli någon fokusering på dem. I sitt yttrande anförde SVT att 

det inte fanns så många offentliga miljöer att välja på för direktsändning efter kl. 22 och att miljön 

bidrog till autenticiteten samt att man ändå försökt undvika exponering av logotyper.  

 

Granskningsnämnden konstaterade att vissa logotyper exponerades i sändningen. Främst ett 

varumärke på en skylt på en barkyl som kom i bild flera gånger under längre sekvenser där texten 

syntes tydligt. Även varumärkena på dryckeskranarna exponerades under vissa sekvenser i samband 

med de intervjuer som ägde rum vid bardisken. Nämnden ansåg att det lätt gick att urskilja 

varumärkena trots att de var suddiga i och med att de exponerades över en stor del av bilden.   

 

Nämnden ansåg att det borde ha varit möjligt för SVT att utforma programmet så att en del av denna 

exponering undveks och fäller SVT för otillbörligt gynnande genom exponeringen av varumärkena 

under dessa sekvenser.  

 

Den ledamot som var skiljaktig ansåg att programmet skulle frias även om bildutsnitten kunde varit 

mer återhållsamma för att minska varuexponering. Ledamoten ansåg dock att det skulle beaktas att 

varumärkena var en del av den autentiska miljön som SVT inte helt rådde över. 

 

  

VÄRLDSCUPTÄVLING FÄLLDES FÖR LOGOTYP I GRAFIK 
FÄLLT: Längdskidor: Världscupen, SVT1, 2017-01-06, direktsändning från en tävling i 

längdskidåkning; fråga om otillbörligt gynnande och elektroniska företagsskyltar. Dnr. 

17/00551. 



Granskningsnämnden har på initiativ av Myndigheten för press, radio och tv granskat sändningen med 

utgångspunkt i bestämmelserna om otillbörligt gynnande och sponsring och, efter att initiativet togs, 

också bestämmelsen om elektroniska företagsskyltar. 
 

Sändningen från herrarnas femte etapp i Tour de Ski – som också ingick i den totala världscupen i 

längdskidor - var 50 minuter lång. SVT styrde inte över tävlingssignalen utan erhöll som svensk 

rättighetsinnehavare den internationella signal som såg likadan ut i alla länder som sände tävlingen. 

Det var en direktsändning och den innehöll exponering av olika logotyper under olika delar av 

sändningen. 

 

I samband med att tävlingens startlista, mellantider och resultatlistor visades i bild syntes en 

elektroniskt infogad skylt med Viessmanns logotyp. Vid ett flertal tillfällen visades Polars logotyp i en 

elektronisk skylt i samband med att åkarnas placeringar redovisades när de passerade en mellantid 

eller gick i mål. I samband med att vissa åkare startade visades logotypen för Twitter och/eller 

Instagram i anslutning till åkarnas namn, meriter och konton på sociala medier. 

 

SVT skrev i sitt yttrande att Polar tillhandahöll tjänster nödvändiga för tidtagningen och att 

exponeringen var inom ramen för det som gäller enligt bestämmelsen om elektroniska företagsskyltar. 

 

När det gäller bestämmelsen om otillbörligt gynnande och exponeringen av logotyperna för Twitter 

och Instagram så motiverades den dels med ett stort informationsintresse - många idrottare publicerar 

information om sig själva och sina karriärer och för att informera publiken om detta mervärde så 

visades i vissa fall åkarnas sociala medier-namn samt logotypen för den aktuella plattformen – dels 

med att logotyperna var mycket små och visades under väldigt korta stunder. 

 

Logotypen för Viessmann visades vid fem tillfällen i samband med start- och resultatlistor och SVT 

poängterade i sitt yttrande att de resultatlistor som visades under och efter tävlingen är fundamentala 

delar av sändningen. Utan dessa resultatlistor blir tävlingen både ointressant och obegriplig för 

publiken. Således är informationsintresset betydande. Logotypen för företaget sitter ihop med de 

grafiska skyltarna och kan inte separeras. Det är alltså inte möjligt för publiken att ta del av start- och 

resultatlistor utan att också företagslogotypen exponeras. Alternativet att sända tävlingen utan start- 

och resultatlistor skulle innebära att SVT utelämnar helt avgörande information för den svenska 

publiken. 

 

Det poängterades också att SVT under flera års tid generellt arbetat intensivt för att förmå 

rättighetsinnehavare att minska eller upphöra med olika typer av exponering av 

företagsnamn/logotyper i grafik i internationella tv-produktioner. I varje enskilt evenemang är 

samtidigt SVT bara en aktör bland många rättighetsinnehavare världen över. Regler och praxis ser 

annorlunda ut i andra länder och rent generellt finns ett större utrymme hos andra 

rättighetsinnehavare än hos SVT när det gäller den typen av exponering. 

 

Granskningsnämnden skriver, gällande exponeringen av Polar, att den kan med hänsyn till det anförda, 

och mot bakgrund av vad SVT har uppgett om att det inte utgått någon ersättning för visningen, inte 

finna att sändningen i denna del strider mot bestämmelsen om elektroniska företagsskyltar. 

 

Nämnden anser vidare att det fanns ett informationsintresse av att i sändningen hänvisa till åkarnas 

konton i sociala medier. Logotyperna för Twitter och Instagram som visades var dessutom små och 

förekom i bild under en relativt kort tid. Mot bakgrund av detta anser nämnden att hänvisningen till 



kontona på sociala medier och exponeringen av logotyperna var motiverad av ett tillräckligt 

informations- och underhållningsintresse. Sändningen strider därmed inte mot bestämmelsen om 

otillbörligt gynnande i denna del. 

 

Skylten med Viessmanns logotyp som visades vid flera tillfällen bestod endast av just företagets 

logotyp. Vad SVT anfört om att Viessmann varit titelsponsor till evenemanget innebär inte, enligt 

bestämmelsen om elektroniska företagsskyltar, någon rätt att infoga företagets logotyp i start- och 

resultatlistor och bedöms därför inom ramen för bestämmelsen om otillbörligt gynnande. 

Företagslogotypen visades på endast en liten del av bilden under en förhållandevis kort tid, men den 

var placerad på ett sådant sätt att den syntes tydligt. Förekomsten av logotypen var enligt nämnden 

inte motiverad av ett informations- eller underhållningsintresse. Sändningen strider därför i detta 

avseende mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande. 

 

Övrig varumärkesexponering som förekom i den fysiska tävlingsmiljön innebar enligt nämnden inte ett 

otillbörligt gynnande av kommersiella intressen. 

 

Nämnden beslutar att ansöka hos Förvaltningsrätten om att SVT ska påföras en särskild avgift på 

50 000 kronor. 

 

En ledamot var skiljaktig och anser att sändningen borde frias bland annat med motiveringen att det 

fanns ett betydande informationsintresse även för tv-tittarna i Sverige att resultatlistorna visades i 

sportsändningen och att SVT inte rådde över den internationella tv-signalen från de aktuella 

tävlingarna, på samma sätt som SVT inte heller rådde över den varumärkesexponering i den fysiska 

miljön som fanns i tävlingsområdet och som förmedlades via tv-bilderna. 

 

FÖRKORTAT INSLAG LEDDE TILL FÄLLNING 
FÄLLT: SVT Nyheter Skåne, SVT1, 2017-01-31, kl. 18.30, 19.55 och SVT2, kl. 21.45 samt 2017-

02-01, SVT1, kl. 18.30, 19.55 (friade inslag) och SVT2, kl. 21.45 (fällt inslag), inslag om ett 

projekt för att motverka extremism; fråga om opartiskhet och saklighet. Dnr. 17/00410. 
 

Inslagen var en del av en granskning av projektet Våra liv, som skulle motverka våldsbejakande 

extremism i Malmö. Stort fokus låg på föreningen Spiritus Mundi som varit initiativtagare till projektet 

och som fått projektmedel från Malmö Stad, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor samt 

Arvsfonden. Granskningen visade dels att det fanns tveksamheter i ekonomin kring föreningens del i 

projektet och dels att projektet varit långt ifrån att nå de uppsatta målen. I båda dagarnas 

huvudsändningar, kl. 18.30, intervjuades ett flertal personer som var inblandade i projektet. I de 

kortare nyhetssändningarna sändes kortare versioner av samma inslag. 

 

Inslagen anmäldes av Spiritus Mundi, som sammanfattningsvis menade att SVT drev en egen agenda 

mot föreningen och hade en partisk hållning i granskningen av projektet Våra liv.  

 

SVT skrev i sitt yttrande att det fanns starka motiv till att granska projektet Våra liv, då Malmö stad 

tidigare fått hård kritik för att sakna åtgärdsplan i frågan om att avradikalisera ungdomar. Spiritus 

Mundi hade en central roll i projektet redan från början. Dessutom finansierades Våra liv till stor del 

av skattemedel. SVT visade också på saklig grund för den kritik som riktades mot föreningen.  

 

Granskningsnämnden skrev i sitt beslut att den kritik som riktades mot Spiritus Mundi var allvarlig och 

krävde ett bemötande. En företrädare för föreningen fick i flera inslag ge sin syn på kritiken, men i 



sändningen kl. 21.45 den 1 februari redovisades inte föreningens uppfattning trots att den var 

uppenbart känd för SVT. Därför fälldes inslaget för att strida mot kravet på opartiskhet. Övriga 

granskade inslag friades, men med kritik för att det framstod som att den aktuella föreningen ensam 

drev projektet trots att flera aktörer var inblandade. Flera ledamöter i granskningsnämnden var 

skiljaktiga, varav en ville fria samtliga inslag. 

 

SJÖN TORRINGEN VAR INTE TORRLAGD 

FRIAT med kritik: SVT Nyheter Västernorrland, 2017-04-25, SVT1, kl. 7.10, 7.40, 8.10, 8.40, 

9.10, 18.30 och SVT2, kl. 21.45 samt Sverige idag, 2017-04-25, SVT2, kl. 17.30, inslag om sjön 

Torringen; fråga om opartiskhet och saklighet. Dnr. 17/01260. 

Inslagen handlade om sjön Torringens låga vattennivåer. I löpet i SVT Nyheter Västernorrland kl. 18.30 

och 21.45 sades: ”Boende kritiska mot kraftbolag som tömt nästan en hel sjö”. I inslagen intervjuades 

sedan en privatperson, som uttryckte stark oro för sjön och menade att det inte längre gick att fiska 

där. Senare i inslaget intervjuades ägaren av det kraftbolag som styr regleringen av kraftverk som 

använder Torringen som vattenmagasin. Han sa bland annat att de låga vattennivåerna berodde på 

liten nederbörd. I slutet av inslaget intervjuades även en representant för länsstyrelsen. Både han och 

inslagets reporter sa att vattennivån låg inom de värden som anges i aktuell vattendom. 

Övriga inslag, både i SVT Nyheter Västernorrland och Sverige idag, var kortare varianter av samma 

reportage. 

Inslagen anmäldes av kraftbolaget som sammanfattningsvis menade att nyheten var vinklad till 

företagets nackdel. Anmälaren skrev också att det felaktigt påstods att företaget hade tömt sjön på 

vatten. 

SVT skrev i sitt yttrande att det i inslagen inte påstods att det aktuella kraftbolaget hade tömt sjön på 

vatten, och att de aktuella påannonseringarna var tillspetsade för att väcka intresse. Det framgick 

sedan tydligt att vattennivån var inom tillåtna gränser och det utpekade kraftbolaget fick bemöta 

kritiken. 

Granskningsnämnden skrev i sitt beslut att det inledningsvis i SVT Nyheter Västernorrland kl. 18.30 och 

21.45 framstod som att kraftbolagen tömt nästan hela sjön Torringen på vatten. Nämnden ansåg att 

SVT inte visat saklig grund för detta, men att det framgick i inslagen att kraftbolaget följde 

vattendomen och att vattennivån låg inom de nivåer som finns reglerade där. Ägaren för bolaget fick 

också bemöta kritiken. Nämnden bedömde därmed att bristen i saklighet inte var så allvarlig att 

inslagen stred mot kraven på saklighet och opartiskhet.  

 
 

Informationsbrev från SVT Programetik, Sveriges Television, 105 10 Stockholm  

E-post: programetik@svt.se, Tel: 08-784 56 78  

Om du fått detta infobrev står du även på e-postlistan för nästa.  

Nya SVT-prenumeranter kan anmäla sig till programetik@svt.se! 


