

## RAPPORTINSLAG OM SÄKERHETSRIK I RIKSDAGEN FRIADES

Bara ett inslag från SVT prövades vid Granskningsnämndens senaste möte – och det friades. Inslaget, som sändes i Rapport i slutet av september förra året, handlade en tidigare tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli som hade sagt upp sig efter att blivit utpekad som säkerhetsrisk.

### INSLAG OM EGOR PUTILOV VAR INTE OSAKLIGT OCH PARTISKT

**FRIAT: Rapport, 2016-09-24, SVT1, kl. 18.00, inslag om en man som misstänks vara en säkerhetsrisk; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet. Dnr. 16/02598.**

Inslaget handlade om en tjänsteman på Sverigedemokraternas riksdagskansli hade sagt upp sig efter att han pekats ut som en säkerhetsrisk. Tidigare i veckan hade Ekoredaktionen på Sveriges radio rapporterat om att mannen, som hade fri tillgång till Sveriges riksdag, gjort en mångmiljonvinst på en affär med en kriminell ryss. Mannen använde sig av flera olika namn och hade tidigare arbetat på bland annat migrationsverket och Sveriges radio. I det aktuella inslaget intervjuades journalisten och ledarskribenten Patrik Oksanen, som pratade om ett mönster i Europa där olika "högerpopulistiska, högerextremistiska" rörelser har ett "problematiskt förhållande till Rysland". I inslaget sammanfattades tjänstemannens inställning: "[Han] själv skriver på Facebook att han är ett offer för en svensk hatkampanj."

Inslaget anmäldes av den före detta tjänstemannen, som menade att publiceringen orsakat honom stor skada. Han skrev också att han felciterats samt att han utmålats som agent, desinformatör och "en fiende från öst". Han var också kritisk till att han aldrig fick chans att bemöta anklagelser och menade att inslaget därför stred mot kravet på opartiskhet.

SVT skrev i sitt yttrande att det finns ett stort allmänintresse i att en anställd vid ett stort politiskt partis riksdagskansli anses vara en säkerhetsrisk i Sveriges riksdag. Redaktionen hade sökt mannen och i brist på kontakt sammanfattat det offentliga uttalande han hade gjort. I inslaget användes konsekvent namnet Egor Putilov, som var den pseudonym mannen hade använt sig av som journalist och debattör. Utöver detta publicerades inga uppgifter eller bilder som vidare identifierade mannen.

Granskningsnämnden konstaterade att de uttalanden som anmälaren kritiserat gjordes av en tillfällig medverkande, därför kan kraven på opartiskhet och saklighet ställas lägre. De påpekar också att SVT redovisade den utpekades allmänna inställning till mediebevakningen av honom. Nämnden ansåg därmed att i inslaget därför inte stred mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Angående respekt för privatlivet konstaterar nämnden att uppgifterna i inslaget innebar att anmälaren kunde identifieras av en vidare krets samt att det förekom uppgifter av intrångskaraktär. Intrånget var dock motiverat av ett allmänintresse. Inslaget stred därför inte heller mot bestämmelsen om respekt för privatlivet.

**Informationsbrev från SVT Programetik, Sveriges Television, 105 10 Stockholm**

**E-post: [programetik@svt.se](mailto:programetik@svt.se), Tel: 08-784 56 78**

**Om du fått detta infobrev står du även på e-postlistan för nästa.**

**Nya SVT-prenumeranter kan anmäla sig till [programetik@svt.se](mailto:programetik@svt.se)!**