Gå direkt till innehållet

”Färgbearbetningen sätter känslan i produktionen”

En tv-produktion är ofta inspelad med flera typer av kameror under en längre period i olika miljöer. Bildmaterialet kan därmed skilja sig rejält när det gäller färger, skärpa och kontraster. För att få känslan av ett och samma material i den färdiga produktionen så kan klippen bearbetas av en colorist.

Coloristen Anna Andersson jobbar vid ett speciellt redigeringsbord för att justera färger och kontraster. Målet är att få en och samma bildkänsla med färger och kontraster oavsett hur grundmaterialet ser ut. Foto: Charlott Lambertz

– Många produktioner arbetar med flera olika fotografer som i sin tur har olika typer av kameror. Olika märken har olika kvalitet i sin bild samt olika färgrymder. Dessutom kan omgivningarna vara annorlunda på grund av olika miljöer eller väderförutsättningar. Utmaningen för mig är att ge klippen en och samma upplevelse i bildrutan så att det ska flyta på så mycket som möjligt för tv-tittaren, säger Anna Andersson colorist på SVT Göteborg.

Program med olika typer av känsla

Innan det praktiska arbetet startar har coloristen och redaktionen bakom produktionen haft en dialog om vilken känsla som programmet eftersträvar i sin framtoning.

– När det till exempel gäller ett program som Arvinge okänd vill vi skapa en varm och ombonad känsla medan en barnproduktion oftast vill ha mycket färg och kontrast, säger Anna Andersson.

Anna har ett speciellt redigeringsbord för kolorering med många olika reglage och funktioner. Hon tar fram klipp från SVT Umeå:s Auktionssommar som just nu ligger i hennes ”pipe-line”. Bildsekvenserna skiljer sig rejält färgmässigt. Vissa har en ganska fadd färgskala, vissa klipp är filmade under molniga dagar med andra är gjorda i strålande solsken. Med vana händer ”trollar” hon fram färger och kontraster och plötsligt flyter de olika klippen sömlöst mellan varandra.

– Eftersom det här är ett sommarprogram vill man ge tittaren en känsla av den varma årstiden med starka färger och solsken, säger Anna Andersson.

En vanlig produktion har ofta två-tre dagar för färgsättning. Det kan vara intensiva dagar där vissa material består av 400 klipp medan andra har 1 000 klipp. Först konverterar Anna allt material från olika kameror så att de ska få en och samma färgrymd i grunden. Sedan börjar detaljarbetet med att gå igenom alla klipp och justera dem.

– När jag är klar avslutar jag med att titta igenom allt sammanhängande för att se att det inte hoppar någonstans, säger Anna Andersson.

Snabb teknikutveckling

Anna har arbetat på SVT under snart sju år. Under den tiden har tekniken blivit allt mer avancerad.

– Dagens kameror innehåller betydligt mer information än vad de gjorde för bara några år sedan. Därmed går det också att dra fram färger och kontraster på ett helt annat sätt än tidigare, säger Anna Andersson.

Hon är precis i startgroparna med att göra sin första produktion i HDR (high dynamic range).

– Det är en Umeå-produktion som ska ljussättas här i Göteborg. Den kommer att visas i SVT, men är ett projekt som även Netflix kommer att köpa. I HDR finns ännu fler färgnivåer vilket gör att det nästan fungerar som ett öga. Det ska bli jättespännande att få prova detta, säger Anna Andersson.

Utbildning i New York

Nyligen kom Anna tillbaka från en utbildning i New York som hon, en annan colorist och en redigerare från SVT har varit på tillsammans.

– Det var jättekul att få lära sig om det senaste inom kolorering. Utbildningen kommer väl till användning nu, särskilt som vi ska börja jobba med HDR, säger Anna Andersson.

Sammanlagt jobbar fyra colorister på SVT. En i Göteborg, en i Malmö och två i Stockholm.

– Det är väldigt givande att träffa varandra då och då. Vi är en smal yrkesgrupp och det är bra att få bolla idéer med varandra, avlutar Anna Andersson.

 

Charlotta Lambertz