Gå direkt till innehållet

Stabilt och högt förtroende för SVT

Vd Hanna Stjärne om ett förtroende som ökar.

Idag presenterade Medieakademin den årliga Förtroendebarometern. Mätningen rangordnar de medier, företag och samhällsinstitutioner som svenska folket har högst förtroende för. SVT behåller, tillsammans med Sveriges Radio, sin position i toppen av listan över medier med högst förtroende, med 62%. För andra året i rad ökar förtroendet för SVT, den här gången med 1 procentenhet jämfört med förra året.

- Förtroende är något som måste förtjänas varje dag. Det är glädjande att den här mätningen visar att det ligger högt och stabilt, och särskilt glädjer det mig att förtroendet för SVT ökat bland unga med 5 procentenheter. Svenska folket ska kunna lita på SVT, inte minst när samhället sätts på prov. Vi ser till exempel att många går till SVT för att följa rapporteringen kring konsekvenserna av spridningen av corona-viruset - förra veckan slog SVT Nyheter online-rekord med 6 miljoner unika webbläsare, säger SVT:s vd Hanna Stjärne. 

- Vi vill att förtroendet ska vara högt för SVT i alla grupper och kommer att fortsätta att arbeta för att det ska bli så – varje dag. Förtroende handlar om att människor ska kunna känna igen sin egen verklighet i både nyhetsbevakning och programutbud. Forskning visar att närhet, både geografisk och känslomässig, bygger förtroende. Därför är jag glad att SVT de senaste åren kraftigt utökat antalet redaktioner runt om i Sverige till 38, med målet att på sikt komma upp i 45, säger Hanna Stjärne.

Här kan du läsa mer om hur SVT arbetar med förtroendet i det dagliga arbetet:

Anne Lagercrantz, divisionschef för nyheterna: Stärkt förtroende - tider av oro 

Carolina Källestål, tf divisionschef för programdivisionen: Förtroende uppstår när människor känner igen sig 

Undersökningen gjordes mellan 10 februari och 20 februari 2020. Här kan du läsa hela undersökningen.