Gå direkt till innehållet

SVT:s public service-redovisning inlämnad

SVT:s public service-redovisning har nu lämnats in till kulturdepartementet och Myndigheten för press, radio och tv. Det är en redovisning som beskriver hur SVT uppfyllt sitt uppdrag under året.

– Vi lever i spännande och utmanande tider. Tv-branschen är mitt i en stor omvälvning, där tv- och telekombolag går samman och globala internetkoncerner satsar på egna streaming-tjänster. TV-marknaden i stort blev allt mer internationell, allt mindre nationell. 2019 stärkte de internationella internetbolagen sitt grepp om de svenska reklamintäkterna, de lokala tidnings-företagens ekonomiska utmaningar växte och flera mindre tidningsbolag köptes upp av större. 2019 var därmed ett år då det blev allt tydligare att SVT är en garant för att det finns ett oberoende svenskbaserat utbud, som speglar hela landet och som bara har publikens intressen i fokus, skriver SVT:s vd Hanna Stjärne i sitt förord till public service-redovisningen.

2019 i korthet

  • Varje vecka har i snitt nästan 8,5 miljoner svenskar samlats för att titta på SVT.
  • Program som Uppdrag gransknings avslöjanden om Swedbank och dokumentären om sångerskan Josefin Nilsson präglade samhällsdebatten.
  • SVT testade ett nytt koncept med “Slow-tv” Den stora älgvandringen där tittarna fick följa älgarnas ankomst till sommarens betesmarker i direktsändning.
  • Eagles och Festen har lockat stor publik bland de unga och julkalendern blev det mest sedda programmet online i Sverige hittills.
  • Medievanorna har fortsatt att förändras snabbt, tittningen på SVT Play ökade från 2018–2019 med hela 40 procent och SVT Nyheter online med 25 procent.
  • 2019 uppmärksammades också SVT:s utbud internationellt. Till exempel vann SVT för första gången på över 20 år två internationella Emmys – både för bästa barnprogram och bästa samhällsprogram – i konkurrens med tv-bolag från hela världen.
  • En av de viktigaste förändringarna under året var utvecklingen av den lokala journalistiken. Tre nya redaktioner öppnades på försök i Nyköping, Skövde och Kristianstad. Totalt hade SVT vid årets slut redaktioner på 37 platser i Sverige, en ökning från 27 på bara några år.
  • Genom egenutvecklad teknik drev SVT också på tv-branschen mot mer hållbara och effektiva lösningar. SVT var under vintern 2019 värd för två världsmästerskap som sändes med ny innovativ distansproduktion, alpina-VM i Åre och skidskytte-VM i Östersund.
  • Tester med artificiell intelligens gjordes för att bland annat utveckla tillgängligheten för personer med funktionsvariation.
  • Publikens behov och intressen följdes på nya sätt bland annat genom projekt som Sverige möts och en rad event runt om i landet.
  • 2019 var även ett historiskt år på andra sätt. Första januari infördes den nya public service-avgiften som alla är med och betalar.

Här kan du läsa Public service-redovisningen i sin helhet.