Till vänster lastbil med klampat däck.
Foto: SVT / Fredrik Sandberg / TT
Debattinlägg

”Klampning behövs – på riktigt”

Transporter ·

”Vi behöver ge seriösa åkeriföretagare en ärlig chans. Det behövs klampning på riktigt, ta bort 24-timmarsgränsen”, skriver Rickard Gegö och Thomas Morell.

Om debattörerna

Rickard Gegö
VD Sveriges Åkeriföretag
Thomas Morell
Regionchef Sveriges Åkeriföretag

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

BAKGRUND

SVT Uppdrag gransknings reportagevisar på ett alarmerande utrotningshot för landets trafikpoliser.

Ett hot som inrikesminister Anders Ygeman (S) inte med ett ord nämnt i regeringens regleringsbrev till myndigheten.

Vi har själva gjort kartläggning som visar att om trenden håller i sig så finns det inte en enda kvar om bara några år.

Inget i regeringens agerande bidrar till ett trendbrott i dagsläget.

Polisen har fått ökade befogenheter, lagar har skruvats åt för att de ska kunna se till att regelefterlevnaden längs vägarna ökar. Det gynnar också de seriösa åkerföretagarna som ändå har uppförsbacke i en lågmarginalbransch.

Den tekniska utvecklingen av både fordon och vägar har lett till stora minskningar av trafikskador, och Sverige har länge varit världsledande. Vi kan inte räkna med att vara det längre.

Teknisk utveckling av kontrollverktyg har också skett. Men kameraövervakning upptäcker inte bromslösa bilar. Fartkameror ser inte trötta förare. Överlast. Utnötta däck. Dålig lastsäkring.

Ny teknik ersätter inte ett erfaret öga, som vet vad det ska leta efter.

Vi kan inte heller längre räkna med att trafikpolisen är på plats förrän olyckan redan har hänt. Det förebyggande arbetet är fundamentalt för fortsatt god trafiksäkerhet.

Tiotusentals lastbilar utför hundratusentals transporter. Det kör varje dag, dygnet runt.

Att trafikpoliser används till annat än trafikkontroller är inget ovanligt. Det är snarare regel än undantag att trafikspecialisterna kommenderas till exempelvis övervakning av fotbollsmatcher.

Att de blir en resurs hos den lokala polisorganisationen kan ytterligare försämra läget. Eller kan det bli sämre? Nu måste botten vara nådd.

Sveriges Åkeriföretag har sagt det förr, och vi kommer fortsätta säga det: Det behövs kompetenta trafikpoliser i mycket större mängd än idag.

Det behövs klampning på riktigt, ta bort 24-timmarsgränsen.

Vi behöver ge seriösa åkeriföretagare en ärlig chans. Vi vill se Fair Transport på vägarna. En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt.

Inrikesminister Anders Ygeman (S), bäst-före-datum är nu passerat. Trafikpolisen för en tynande tillvaro.

Med pensionsavgångar och nära noll nyrekrytering samt inga incitament för nya poliser att specialutbilda sig hamnar trafiksäkerheten på enkelriktad väg – rakt ner i diket.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.