Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Njut av den feta julmaten”

Foto: ANDERS WIKLUND / TT och Hasse Holmberg / TT

JULEN · ”Ät riktigt smör, fettkanten på fläskkotletten och skinkan, feta korvar, fet leverpastej, fet majonnäs, ägg”, skriver Annika Dahlqvist.

Annika Dahlqvist
Läkare, specialist i allmänmedicin

Människan har under hela sin utveckling uppskattat den feta animaliska maten. Hon märkte att man blev stark och uthållig, och höll sig varm och mätt länge, på fet mat.

På 1950-talet var det en man i USA, vid namn Ancel Keys, som hittade på att det naturliga mättade fettet, som exempelvis finns i animalisk mat och i kokosfett, inlagrades i hjärtats kärl och orsakade hjärtinfarkt.

Han var en demonisk predikant, och fick så småningom med sig hela världens etablissemang i uppfattningen att mättat fett är farligt att äta.

Etablissemanget innefattar professorer, dietister, skolväsendet, läkarkåren, media, sjukvården med mera.

Det fanns aldrig någon riktig forskning som visade att detta var sant.

Myten om det mättade fettets farlighet trängde allt djupare in i folkmedvetandet.

Smör blev liktydigt med synd. Industritillverkat margarin friförklarades och blev det tillåtna fettet, fast i liten mängd. Omättat fett som majsolja och solrosolja blev förklarat som snarast nyttigt.

Kolhydrater, socker och stärkelse, rekommenderades att äta i stället för mättat fett.

Under 90-talet började emellertid medelvikten hos folket att öka, diabetes typ 2 började också att öka i frekvens. Högt blodtryck blev allt vanligare.

Detta skedde parallellt med att fettskräcken grävde sig allt djupare i människors medvetande.

Sedan början av 2000-talet har allt fler människor runt om i världen upptäckt att när de minskar på kolhydraterna och i stället ökar på det naturliga mättade fettet, har de blivit friskare och slankare.

Diabetiker får lägre blodsocker och kan minska på sin diabetesmedicinering. De får också en bättre hälsoupplevelse.

Många forskare har börjat intressera sig för ämnet och har gjort vetenskapliga studier på det. De har kommit fram till att lågkolhydrat är bättre för viktnedgång och blodsockerkontroll.

Etablissemanget har emellertid investerat mycket prestige i den fettsnåla läran, och tolererar inte att lågkolhydratkosten, LCHF (Low Carb High Fat), vinner terräng.

Därför kan en forskare som forskar på ämnet bli utfryst ur forskargemenskapen.

Tack vare internet sprider sig ändå sanningen. Många människor berättar i bloggar och sociala medier om sina hälsovinster av LCHF.

Du kan alltså med glädje njuta av fet julmat. Ät riktigt smör, fettkanten på fläskkotletten och skinkan, feta korvar, fet leverpastej, fet majonnäs, ägg.

Som julgodis kan man äta mörk choklad med hög kakaohalt, ischoklad med lite socker. Det finns många recept på LCHF-godis och bakverk på internet och i LCHF-kokböcker.

Stärkelse och socker bör man minska på. Stärkelse finns i potatis, pasta, bröd, gröt och ris. Socker är det som smakar sött. Diabetiker ska undvika kolhydrater så långt det går.

Sen ska man bara äta så att man blir lagom mätt. Övermättnad är inte till nytta eller glädje, utan är bara jobbig för kroppen att ta hand om.

Opinionskalendern 2015

Mer i ämnet