Debattinlägg

Arabvärldens egna kränkningar talas det tyst om

DISKRIMINERING ·

Salam Karam om debatten efter Muhammedkarikatyrerna:

Medan kränkningar av islam får stor uppmärksamhet i och utanför arabvärlden, är det tyst om den systematiska diskrimineringen som sker i religionens och traditioners namn. Kännetecknande för arabvärlden är dock att många systematiska diskrimineringar är tabubelagda och inte får diskuteras, skriver Salam Karam.

Varje dag kränks och diskrimineras miljoner människor i arabvärlden på grund av sitt kön, religion, etnisk tillhörighet, hudfärg och sexuell läggning. Medan kränkningar av islam får stor uppmärksamhet i och utanför arabvärlden, är det tyst om den systematiska diskrimineringen som sker i religionens och traditioners namn.

Diskriminering finns överallt i världen. Kännetecknande för arabvärlden är dock att många systematiska diskrimineringar är tabubelagda och inte får diskuteras. I vissa situationer är kränkande handlingar så vanligt förekommande att de har blivit accepterade normer och ingen reagerar längre mot dem. I andra fall handlar det om en medveten politik.

Kvinnor är den grupp som är mest utsatt. I Egypten, arabvärldens folkrikaste land, tillåter lagen mannen att misshandla sin fru, om syftet är ”gott”. Våldtäkt är tabubelagt ämne och våldtäkt i äktenskap anses inte vara ett brott. I ett förslag till en ny konstitution som framlagts av islamister propageras det för att flickor ska kunnas giftas bort redan vid nio års ålder.

Homosexuellas rättigheter är en icke-fråga i arabvärlden. I de flesta arabländer är homosexualitet straffbart. Under de senaste åren har det också varit en våg av mordattacker riktade mot homosexuella, i bland annat Irak och Yemen.

Kränkningar och hets på basis av religion sker mot muslimer som icke-muslimer. Den som besöker centrala Kairos två mest kända bokaffärer, Al-Shorouq och Madbouli, kan inte undvika att lägga märke till de många antisemitiska titlarna där, bland annat böcker med titeln: ”Judar står bakom alla förbrytelser”.

Men religiös intolerans är lika mycket riktad mot andra muslimer. År 2009 publicerade Human Rights Watch en rapport som visade systematiska kränkningar mot den shiamuslimska minoriteten i det sunnidominerade Saudiarabien. Rapporten pekade på en omfattande diskriminering när det gäller utbildning, möjlighet till jobb och tillgång till rättväsende. Bland annat tog den upp fall där vissa sunnitiska domare inte godkänner vittnesmål från shiiter, på basis av deras religionstillhörighet.

Etniska gruppers rättigheter är en annan icke-fråga. I praktiken behandlas etniska minoriteters krav som ett hot mot nationens säkerhet och varje försök att diskutera dessa frågor slutar med att man blir anklagad för att sprida fitna, ett arabiskt religiöst laddat ord som betyder osämja och anses vara bland de värsta synderna.

Rasismen är också starkt påtagligt när det gäller hur fattiga människor, personer med mörkare hudfärg och muslimska arbetare från andra delar av världen behandlas.

Detta sagt är inga värderingar konstanta i ett samhälle. De förändras och påverkas ständigt av rivaliserande normer, idéer och värderingar. Under de senaste åren har många i arabvärlden tagit ett modigt steg mot demokratisering och frihet i sina länder. Deras röst bör uppmuntras. Det som krävs är ansträngningar att prata om och bemöta systematiska kränkningar.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.