Skola
Foto: JESSICA GOW / TT
Debattinlägg

”Oseriös debatt löser inte problemen i skolan”

Skolkrisen ·

”Det är tråkigt att se hur Waltersson Grönvall väljer en politisk taktik som verkar vara inspirerad av Donald Trump och uppenbart försöker vilseleda SVT Opinions läsare”, skriver Helene Hellmark Knutsson.

Om debattören

Helene Hellmark Knutsson
Högskole- och forskningsminister (S)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Det är tråkigt att se hur moderaternas utbildningspolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall i sin replik fokuserar på att föra fram felaktiga och förenklade påståenden istället för att fokusera på egna politiska förslag.

En sådan skoldebatt är inte vad Sveriges barn, elever och lärare förtjänar.

Trots att min artikel tog avstamp i de stora utmaningar som regeringen och OECD identifierat i den svenska skolan och då särskilt lärarprofessionens låga status så inleder WalterssonGrönvall med att påstå att jag inte ser de utmaningar svensk skola har. Inget kan vara mer fel.

Sedan dag ett har den här regeringen prioriterat skolan för att åtgärda de brister som den förra regeringen lämnade efter sig. Moderaternas prioritering av skattesänkningar före satsningar på skolan fick konsekvenser.

Nuvarande regering har prioriterat annorlunda, för vi vet att när vi investerar i skolan så är det investeringar i vår gemensamma framtid.

Sammantaget har regeringen nu, inklusive årets budget, gjort skolsatsningar på över 10 miljarder för 2017. Och det är utöver de 10 välfärdsmiljarderna som kommunerna kan använda till skolan.

Jag ledde mötena med skolans parter som utmynnade i de gemensamma utgångspunkter som möjliggjorde Lärarlönelyftet. En extraordinär satsning på lärarnas löner som går i linje med OECDs rekommendationer för att stärka läraryrkets attraktivitet.

Lärarlönelyftet kommer höja lönen för 60 000 lärare med i genomsnitt 3000 kronor i månaden. Samtidigt fortsätter regeringen satsningen på karriärtjänster i skolan som den förra regeringen inledde.

I sin artikel försöker Waltersson Grönvall förvanska verkligheten genom att påstå att regeringen skurit bort 5000 karriärtjänster. Sanningen är att inga karriärtjänster avskaffats.

Regeringen har investerat i 17 000 karriärtjänster samtidigt som vi genomfört Lärarlönelyftet. Moderaterna genomförde inget lärarlönelyft under sina åtta år vid makten men har nu till slut valt att stödja regeringens Lärarlönelyft. Det är välkommet.

Jag är alltid tydlig med att lärarbristen inte helt kan lösas genom att utbilda fler lärare. För att komma till rätta bristen på kompetenta och behöriga lärare behövs en rad åtgärder både på lång och kort sikt.

En åtgärd är att satsa på utbildningarna. Nu när fler söker till lärarutbildningarna och Sveriges universitet och högskolor gör bedömningen att de har kapacitet att göra en omfattande utbyggnad investerar vi i en sådan.

I det balanserade förslag regeringen lägger har hänsyn främst tagits till skolans behov, söktryck till utbildningarna och till den redan pågående utbyggnaden av lärar- och förskollärarutbildningarna som regeringen redan beslutat om.

På sikt kommer utbyggnaden av lärarutbildningarna ge över 10 000 utbildningsplatser. Det är en nödvändig del av pusslet för att möta lärarbristen. Men vi gör mycket mer. Och det vet Waltersson Grönvall som fått detta föredragit för sig.

Jag vill lyfta fram några exempel på åtgärder:

Regeringen tar nu tillsammans med skolans parter fram ett förslag på en ny och mer attraktiv ämneslärarutbildning. Vi satsar på snabbspår för att ta tillvara på kompetensen hos de med utländsk lärarutbildning och lärarerfarenhet.

Vi skapar också nya vägar in i läraryrket som kompletterande pedagogisk utbildning för att till exempel forskare och ingenjörer ska kunna byta bana.

Vi lägger förslag på forskarskolor för att öka forskningsanknytningen och ytterligare stärka kvaliteten på lärarutbildningarna. Vi gör insatser för att ge lärare grundläggande specialpedagogisk kompetens i grundskolan och öka tillgången till specialpedagogiskt stöd.

Nu behöver vi gå vidare och förbättra arbetsvillkoren i skolan.

Lärare kan inte göra allt utan andra yrkesgrupper i skolan ska kunna avlasta lärarna från arbetsuppgifter som tar tid från undervisningen. Lärare ska arbeta med det de är utbildade för. De ska kunna fokusera på att undervisa, planera undervisning och följa upp och utveckla undervisningen.

Det är också tydligt att för många lärare arbetar ensamma utan stöd från kollegor eller rektorer och med för lite handledning och introduktion i yrket. Lärare ska ges stöd i sin professionella utveckling och kunna fortbilda sig och fördjupa sina kunskaper.

Gällande Moderaternas hänvisningar till blogginlägg så väljer jag avslutningsvis att konstatera att Lärarförbundets blogginlägg om Waltersson Grönvalls inlägg lanserades under rubriken ”Att referera fel är ingen bra debatteknik”.

Det är tråkigt att se hur Waltersson Grönvall väljer en politisk taktik som verkar vara inspirerad av Donald Trump och uppenbart försöker vilseleda SVT Opinions läsare istället för att föra en seriös skoldebatt. Det kommer inte lösa lärarbristen eller stärka den svenska skolan.

Regeringen kommer fortsätta att fokusera på att åtgärda problem i den svenska skolan och höja kunskapsresultaten.

Under de kommande åren fortsätter vi ett stort reformarbete för att möta lärarbristen och skapa en stark och jämlik kunskapsskola där alla barn och elever får möta behöriga och kompetenta lärare. Det är rätt väg framåt för att stärka samhällsbygget.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.