arbete
Foto: David Magnusson / SvD / TT
Debattinlägg

”Ungas krav på meningsfullhet borde inspirera företagare”

Opinion ·

”Företagarnas resonemang om att de allra flesta blir ”tvungna att kompromissa med sina intressen” är inte ett konstruktivt sätt att bemöta en värderingsstyrd ung generation som oroar sig för att hamna i en roll som inte ger möjlighet till personlig utveckling”, skriver Ann-Therése Enarsson.

Om debattören

Ann-Therése Enarsson
VD Futurion, som finansieras av TCO.

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Unga som vill få ett jobb har ett ansvar för att lyssna och ta åt sig relevant information om hur arbetsmarknaden fungerar i verkligheten, slår Hanna Cederqvist, Företagarna, fast i en replik på SVT Opinion (28/11).

Hon pekar på svårigheten att hitta arbetssökanden som har rätt attityd, är ansvarstagande och självgående.

Jag håller med om att det finns ett delat ansvar för lyckade matchningar.

Arbetsgivares förväntningar på ansvarstagande och självgående medarbetare måste samtidigt matchas av ett arbetsliv som är organiserat och strukturerat på ett sätt som får unga människor att känna mening och möjlighet att växa och utvecklas på sina jobb.

Det gäller redan från inträdet på arbetsmarknaden, även om det i debatten höjs röster för att första jobbet inte behöver vara meningsfullt.

Finns det verkligen en sådan motsättning? Att arbetsuppgifterna måste var monotona och tråkiga för att man ska lära sig? Lära sig vadå – att göra som man blir tillsagd utan att tänka själv?

Just det synsättet tror vi på Futurion inte är en del av framtidens arbetsliv. Snarare tvärtom.

Företagarnas resonemang om att de allra flesta blir ”tvungna att kompromissa med sina intressen” är inte ett konstruktivt sätt att bemöta en värderingsstyrd ung generation som oroar sig för att hamna i en roll som inte ger möjlighet till personlig utveckling.

Det viktigaste för dem är bra sammanhållning i arbetsgruppen och stöd från handledaren/chefen, det visar en studie som konsultföretaget PwC har gjort. Av rapporten framgår också att yngre är lika engagerade och villiga att arbeta lika hårt som tidigare generationer.

I Sverige kan 1,7 miljoner, eller 17 procent av befolkningen, räknas till gruppen unga vuxna. De utgör med andra ord en betydande del av befolkningen och det är deras värderingar som kommer att prägla framtidens arbetsmarknad.

Vi är övertygade om att företagare har mycket att vinna på att lyssna på dessa värderingsdrivna digitala infödingar som nu tar klivet in på arbetsmarknaden.

De har förmåga att tänka nytt, utmana gamla invanda mönster och ifrågasätta strukturer.

”Så har vi alltid gjort” har aldrig varit rätt svar på hur vi ska göra i framtiden. Och det kommer det inte vara nu heller.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.