pewdiepie
Pewdiepie, världens största youtuber, säger att han under fredagen kommer stänga ner sitt Youtube-konto. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Debattinlägg

”Pewdiepies utspel kan få konsekvenser för Youtube”

Opinion ·

”Utvecklingen kring Pewdiepie är inte längre något randfenomen, utan han tillhör ett medieslag som dominerar i många yngre målgrupper. Om han väljer att flytta sin publik riskerar det att försvaga Youtubes ställning”, skriver Olle Lidbom.

Om debattören

Olle Lidbom
Medieanalytiker och driver Mediepodden

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Pewdiepie är världens största youtuber och den som drar in mest pengar.

Pewdiepie har gjort sig ett namn på att spela olika spel och kommentera dem på ett animerat och engagerat sätt. Förra året drog han in 15 miljoner dollar vilket är smått världsunikt för ett enmansföretag som startade 2010.

Pewdiepie har hela tiden haft en smått anarkistisk framtoning och flera gånger kritiserat Youtube, som är den plattform där hans klipp visas. 

Förra söndagen meddelade han att måttet var rågat. Han anklagade Youtube för att ha ändrat hur klippen rankas och han lovade att stänga ned sin kanal när den nåt 50 miljoner följare.

Sedan dess har antalet följare ökat med närmare 100 000 nya per dag och idag fredag ska han släcka ned sitt Youtube-konto.

Klippet när Pewdiepie berättar om bakgrunden är precis som allt annat han gör animerat, grovkornigt och väldigt känslomässigt. På ett plan ser det ut som det perfekta pr-tricket; så här mycket uppmärksamhet har han inte fått på länge.

Men under känsloutbrottet och pr-planen döljer sig en mer grundläggande förändring.

Youtube är idag den fullständigt dominerande plattformen för video, med några få konkurrenter (där gaming-portalen Twitch är en viktig sådan och Facebook gärna vill bli en).

Makten att ”make or break” en youtuber ligger till delvis i hur Youtube väljer ut och rankar videor.

Samtidigt har youtubers, eller ”content creators” som de kallar sig själva, varit helt avgörande för Youtubes framgång (de drog in 9 miljarder dollar och visade 4 miljarder videos om dagen förra året).

Utan innehåll – ingen Youtube.

Det är alltså en konflikt mellan de som skapar innehåll och plattformen. Vem ska ha makten över hur Youtube utvecklas.

Om man lyssnar på Pewdiepie så vill han att makten ska ligga hos sådana som honom och Youtube ska bara vara en neutral plattform.

Konflikten har inte funnits i traditionella medier där den som skapar innehåll ofta också äger sin distribution. Utvecklingen har pågått ett par år.

Youtubers är professionaliserade sedan länge och Pewdiepie tillhör med många andra framträdande content creators Maker studio, ett Disney-ägt företag som säljer annonser och samarbeten åt sina artister och content creators.

Pewdiepie har dessutom startat en egen studio tillsammans med Maker studio: Revelmode. Vad som händer nu är fortfarande oskrivet.

Antingen startar Pewdiepie en ny kanal på Youtube men han kan också mycket väl välja att ta med sin publik till en ny plattform.

Twitch, Facebook, Disney och andra står sannolikt på kö för att skriva ett nytt kontrakt. Trycket på Youtube har dessutom ökat, Pewdiepie får säkert fler content creators att ifrågasätta om Youtube verkligen är den bästa plattformen. 

Utvecklingen kring Pewdiepie är inte längre något randfenomen, utan han tillhör ett medieslag som dominerar i många yngre målgrupper. Om han väljer att flytta sin publik riskerar det att försvaga Youtubes ställning.

På ett sätt vore det bra med en maktkorrigering, men för många nya röster och youtubers skulle det vara ett dråpslag om förebilder och publik försvann från Youtube.

Det skulle göra det ännu svårare för nya content creators att hitta publik, utveckla sig och bli framtidens Pewdiepie.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.