Elbil
Elbilar kallas tillbaka från Tesla. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery / TT
Debattinlägg

”Miljöbil – och rädda världen? Ja, tack. Men inte om det kostar”

Opinion ·

”Politiker och klimatlobbyister tror att de kan få oss att välja mer miljösmart genom att ständigt hota med jordens snara undergång om vi fortsätter att köra bil med bensin- eller dieselmotor. Men de förstår inte att ingen, ja, knappt någon, vill betala ur egen ficka för att barnbarnen ska få uppleva en värld i balans”, skriver Robert Collin.

Om debattören

Robert Collin
Motorreporter på Aftonbladet

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Bilförsäljningen slog med över 372 000 nya bilar nytt rekord i Sverige under 2016. Det är upp åtta procent jämfört med det tidigare rekordåret 2015.

Men miljöbilarna står och stampar med 3,5 procent av försäljningen. Av 200 nya bilar var alltså sju (7) en så kallad supermiljöbil, eller totalt 13 000 nya elbilar och ladd-hybrider.

Vill vi svenskar inte rädda jorden? Är vi inte rädda för varmare klimat? Öknarnas utbredning? Fler skogsbränder och orkaner? Eller minskat livsrum för isbjörnarna när polarisen smälter?

Norrmännen är ju det. I Norge är en bil av tre som såldes förra året en miljöbil.

Jo, vi svenskar är säkert lika måna om klimatet som norrmännen. Men inte om det kostar.

Politiker och klimatlobbyister tror att de kan få oss att välja mer miljösmart genom att ständigt hota med jordens snara undergång om vi fortsätter att köra bil med bensin- eller dieselmotor.

Men de förstår inte att ingen, ja, knappt någon, vill betala ur egen ficka för att barnbarnen ska få uppleva en värld i balans.

I Norge förstår politikerna. Kanske är det lättare när man som norrmännen har dåligt samvete för sin oljeproduktion. För i Norge är miljöbilarna så kraftigt subventionerade att det är ren dumhet att välja något annat.

I Sverige kostar en VW Passat eller en Volvo V90 runt 350 000 kronor och den hyllade elbilen Tesla det tredubbla. I Norge kostar bilarna lika mycket.

Den norrman som köper en Tesla, eller någon annan miljöbil, får dessutom köra i kollektivkörfälten, köra in i olika städer utan biltull. Parkera gratis på Oslos mest centralt belägna p-platserna, som dessutom är reserverade för miljöbilar.

Och där det finns ladd-stolpar. Att använda färjor och tunnlar kostar pengar i Norge, men är gratis för miljöbilar.

Ja, då är det lätt att vara med och rädda världen.

I Sverige får den som köper en supermiljöbil en statlig subvention på 40 000 kronor. Det betyder i praktiken att den där eldrivna Teslan fortfarande kostar en miljon. Och efter den allmosan är det slut på lockbeten.

Varför ska vi svenskar köpa en miljöbil?

De flesta elbilar har en räckvidd på under 20 mil. Teslan kanske går dubbelt så långt. Det är svårt att hitta en laddplats och det tar tid att ladda. Samtidigt som bilarna ju är så orimligt dyra.

Få svenskar vill ha en bil som inte kommer fram till sommarstugan, faster i Småland eller fjällen. Även om den resan bara görs någon enstaka gång om året.

Laddhybriderna där en vanlig förbränningsmotor (bensin eller diesel) kompletteras med en elmotor har längre räckvidd. Ofta som en helt vanlig bil. Men bortsett från miljövinsten är de sämre på det mesta. Som att utrymme ofta försvinner i bagaget för att få in de skrymmande batterierna.

Men framförallt är även de betydligt dyrare än vanliga bilar.

Ja, inte ens regeringen, som ju borde vara ett gott föredöme, är så sugen på att åka miljöbil. Ministrarna åker helst BMW med tolv cylindrar och bensin i tanken.

Volvos stora stadsjeep XC90 finns som ladd-hybrid. Den borde duga åt regeringen. Om inte annat som gott exempel.

Men nej. Det ska vara tyskt och bensindrivet.

Med alla signaler som regeringen skickar ut, på olika plan, och som går stick i stäv med miljöpropagandan, kommer vi svenskar att fortsätta att köpa diesel- och bensinbilar. Länge till.

Ja, säkert ända till den dag när miljöbilen inte kostar mer än en vanlig bil.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.