Foto: Tor Johnsson/SvD/TT
Debattinlägg

”Låt oss själva välja vilket öl vi ska köpa”

Alkoholmonopol ·

”Systembolaget fyller butikerna med billigt öl och vin som står välexponerat i stora travar och skymmer hyllorna där de hantverksmässiga ölen göms. Detta samtidigt som man skryter om sitt breda sortiment”, skriver Christian Nielsen.

Om debattören

Christian Nielsen
Ölentusiast

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Sverige har under de senaste åren haft en kraftig tillväxt av bryggerier.

Fån norr till söder producerar dessa öl som är bland världens bästa i sin typ.

Det är i många fall entusiaster som har satsat allt de har på att starta ett bryggeri. På grund av det svenska detaljhandelsmonopolet är de beroende av Systembolaget för att sälja sina produkter till konsumentledet.

Med de senaste regeländringarna för småskaliga producenter i Sverige undrar jag hur man förvaltar sitt uppdrag att tillhandahålla svenska folket de drycker man efterfrågar utan vinstmaximering.

Det började med Brekeriet men efter det har fler rapporterat att några av deras bästsäljande öl nekas hyllplats i de lokala systembutikerna trots att man säljer allt man kan producera, så fort att hyllorna står tomma i butikerna. Detta verkar i Systembolagets statistik förvandlas till dålig efterfrågan.

I stället fyller Systembolaget butikerna med billigt öl och vin som står välexponerat i stora lättillgängliga travar mitt i butiken och skymmer hyllorna där de hantverksmässiga ölen göms. Detta samtidigt som man skryter om sitt breda sortiment.

För en stor detaljhandelskedja som Systembolaget är det naturligtvis en logistisk mardröm med en mängd småleverantörer som producerar många produkter i små volymer som dessutom växlar beroende på säsong. Det kräver personal och kostar pengar att hantera.

Då är det mycket mer kostnadseffektivt att ha få stora producenter som kan leverera samma produkt till alla butiker i hela landet så att man kan maximera avkastningen. Detta avspeglas i att på ölsidan stod 2013 de fem största leverantörerna för en marknadsandel på över 83 procent.

Allt detta sker under förespeglingen av att vi för folkhälsans skull måste låta Systembolaget styra vad vi ska dricka.

I CAN:s rapport över alkoholkonsumtionen i Sverige 2013 framgår att Systembolagets andel av den totala mängden alkohol som säljs endast är 59 procent.

Trots denna mängd alkohol såld utanför Systembolagets kontroll verkar inte skador och problem relaterade till alkohol öka i den proportion som förutspåddes i de utredningar som ligger till grund för detaljhandelsmonopolet. Detta konstateras av CAN i en artikel om konsumtionsökningen mellan 1998 – 2004.

Som ölentusiast vill jag se en fortsättning av den fantastiska utveckling av bryggerier som pågått de senaste åren och blir därför förbannad när ett föråldrat stelbent statligt monopol gör sitt bästa för att försvåra för små bryggerier och begränsa utbudet för konsumenterna.

Därför vill jag se följande åtgärder på kort och lång sikt:

  • Producenter ska ha rätt att sälja sina produkter i tio av de närmaste butikerna, tiomilsradien tas bort för att inte missgynna de norrländska bryggerierna.
     
  • Inför en förenklad logistiklösning till självkostnadspris för att hjälpa småbryggerier att leverera till depå i Örebro.
     
  • Inför en avdelning för lokalproducerat i varje Systembolagsbutik.
     
  • Tillåt gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker för att möjliggöra en turistindustri liknande den i vinproducerande länder eller Skottlands whiskydestillerier.
     
  • Avskaffa detaljhandelsmonopolet och ersätt det med licensierade specialbutiker.

Systembolaget måste snabbt visa att de inte är en fossil rest av en svunnen tid.

Det är hög tid att svenska folket blir myndighetsförklarat, hantverksöl är här för att stanna och vi vill själva välja vilket öl vi ska köpa!

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.