Foto: Adam Kedert, Fredrik Sandberg / TT
Debattinlägg

”Lärarbristen ett hot mot Sverige”

Publicerad

”Fler och fler anmälningar, dålig arbetsmiljö, dåliga löner, stora kvalitetsbrister i lärarutbildningen. Vi står inför enormt svåra frågor men vi måste hitta ett sätt att ta oss ur den här onda spiralen, annars kommer läraryrket fortsatt vara ett sjunkande skepp”, skriver debattören.

Om debattören

Rebecca Roth
Lärarstudent och ordförande i LR Studs Centrala Styrelse

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

När skolorna nu startat efter sommaren är lärarbristen fortfarande akut. Var femte legitimerad grund- och gymnasielärare är 60 år eller äldre.  

I många kommuner är andelen ännu större. Dessutom är det många yngre lärare som väljer att lämna yrket i förtid. Det verkar bäddat för ett mer brutalt uppvaknande än vad många skolledare, chefer och politiker har trott. 

Att förstatliga skolan är en grundbult. 

I en undersökning från Lärarnas Riksförbund visar det sig tydligt att det finns stora skillnader och ojämlikheter mellan kommuner som är hyfsat lika varandra till storlek.  

Ändå tar inte finansieringen av undervisning hänsyn till socioekonomiska faktorer. En annan undersökning från Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund tar upp hur man ska finansiera grundskolan i framtiden.

Den visade att 60% av de kommunala skolpolitikerna inte tror att kommunerna kommer klara av att finansiera grundskolans verksamhet i framtiden och att 73% av de tillfrågade rektorerna svarade att verksamheten skulle förbättras med statlig finansiering. Detta är svaret på vad som måste göras.

Men istället för att prata om den absolut viktigaste och bästa lösningen på många av skolans problem, nämligen just förstatligandet, väljer man att diskutera lärarassistenter, öka på lärarnas redan många undervisningstimmar, ta tillbaka pensionerade lärare eller att höja lönerna för lärare i särskilt utsatta områden.  

Lösa grundläggande problem först  

Visst, det är bra att försöka hitta kortsiktiga lösningar på ett problem som bara ser ut att bli värre. Men är det inte viktigare att lösa de grundläggande problemen först?  

Tanken med lärarassistenter är god och kommer säkert vara till stor nytta för lärarna, men det riskerar att slå fel. Behovet av lärarassistenter beror ju på att man skurit bort annan nödvändig skolpersonal.

Det hade varit mer produktivt att återinföra den resursen som man successivt effektiviserat bort. Och det är givetvis bra att ta tillvara på alla de lärare som idag gått i pension, men i den bästa av världar skulle de ju egentligen fått njuta av just sin pension.  

Bättre lärarutbildningar  

Något som också är en grundbult till ökad status för läraryrket är lärarutbildningen. Hur ska vi kunna locka folk till att studera till ett yrke som inte bara är ohållbart när man väl arbetar inom det, utan som även är ohållbart att studera till?  

Det är inte en lösning att utöka antalet platser – för söktrycket sjunker hela tiden. Det är inte antalet platser som är panikartat, utan hur vi ska fylla de tomma stolarna.  

Vi behöver höjda antagningskrav, fler lärarledda undervisningstimmar, en utökad och planerad verksamhetsförlagd utbildning och lärare som undervisar blivande lärare.  

Lärare är världens bästa yrke och det är världens mest intressanta utbildning. Varför får den inte lov att synas som det?  

Senast i förra veckan rapporterades det att minst två lärarutbildningar behövde stängas ner på grund av för lågt söktryck. Det är inte lockande för unga att läsa lärarutbildningen när man läser den verklighet som återges i media.

Fler och fler anmälningar, dålig arbetsmiljö, dåliga löner, stora kvalitetsbrister i lärarutbildningen. Vi står inför enormt svåra frågor men vi måste hitta ett sätt att ta oss ur den här onda spiralen, annars kommer läraryrket fortsatt vara ett sjunkande skepp. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.