Foto: Skärmdump / TT
Debattinlägg

”Sluta pressa in barn i snäva stereotyper”

Könsroller ·

”De olika motiven med söta djur eller arga dinosaurier eller monster väcker känslor i oss. Det påverkar vårt möte och bemötande av barnen”, skriver Kristina Henkel.

Om debattören

Kristina Henkel
Författare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Tänk dig två olika barn, båda är 116 centimeter långa och har på sig varsin blå tröja med tryck med stora versaler på.

Expressen rapporterar att på den ena tröjan står det ”Trouble is my middle name” på det andra barnets tröja står det ”Live fairy tales”.

Texten ”Live fairy tales” har blommor och fjärilar runt omkring. Tröjorna ingår i klädkedjan H&M:s senaste kollektion för barn, men skulle lika gärna kunna komma från någon annan affär som säljer barnkläder.

Det händer något i oss vuxna när vi ser barn i olika kläder med olika tryck på. De olika motiven med söta djur eller arga dinosaurier eller monster väcker känslor i oss.

Det påverkar vårt möte och bemötande av barnen.

Frågan är vilket av barnen som kommer att få mest tillsägelser under en dag och vem som kommer att få flest kramar? Handlar det om en dag när det ena barnet får tre kramar mer och det andra får två extra tillsägelser, så spelar det såklart ingen roll.

Men sett under en hel vecka, månad eller ett helt år så blir det många kramar i skillnad.

Kanske är det så att det barn som vanligtvis får många tillsägelser också är det barn som får tröjan med texten ”Trouble is my middle name”. I värsta fall så gör tröjan det ännu svårare för det barnet att få en kram som den kanske verkligen behöver.

Andra texter som finns på tröjorna som hänger på killavdelningen är ”Rules are made to be broken” och ”I will never grow up”. På tjejavdelningen hänger tröjor med texten ”Do things that make you happy” och ”Find beauty in small things”.

När vuxna etiketterar barn på det här sättet så krymper barnens handlingsutrymme.

Det skapas förväntningar på att vissa barn ska vara bråkiga och förstöra och andra ska vara glada och se det vackra i livet blir till krav.

Att bryta mot regler kan ses på flera olika sätt. Att följa den ena tröjas uppmaning ”rules are made to be broken” upplevs i skolan som negativt.

Att bryta mot regler kan också ses som ett sätt att förändra och vara kreativ på, helt enkelt att hitta nya sätt att göra och vara på.

Vi behöver fundera på vilka barn som får tillgång till vilka egenskaper och vad vi förväntar oss av dem. Det finns alldeles för många barn som dränks i tjat eller är ledsna för att ingen ger dem positiv uppmärksamhet.

Varför inte ha en avdelning för barnkläder istället för en för tjejer och en annan för killar?

Då kan alla tröjor hänga på samma ställe och alla vantar på samma ställe. Då kan barnen se och välja alla tröjor och tänk vad skönt för stressade föräldrar att slippa gå till två olika ställen i butiken för att få se utbudet av alla barnvantar.

Nästa gång du ser ett barn med en arg dinosaurie på tröjan eller en uppmaning om att bryta mot regler så ta dig tid att fråga barnet; varför är dinosaurien arg, eller vad händer när vi bryter regler?

Eller när du ser ett barn med fjärilar på tröjan kan du passa på att fråga; vart ska fjärilarna flyga?

Kanske startar du ett spännande samtal och barnet ifråga kommer att känna sig sedd och bekräftad som person istället för att bli bemött utifrån sitt utseende.

Låt barnen vara barn och sluta pressa in dem i snäva stereotyper.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.