Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
Debattinlägg

”Inför trängselskatt i alla större städer”

Publicerad

TRÄNGSELSKATT · ”Att införa trängselskatt i ytterligare städer samtidigt som kollektivtrafiken byggs ut är ett avgörande steg för att Sverige ska nå sina utsläppsmål och kunna styra om mot ett grönt och hållbart samhälle”, skriver Elina Jansson och Martin Solberg från Grön Ungdom.

Om debattörerna

Elina Jansson
Styrelseledamot Grön Ungdom Väst
Martin Solberg
Miljö- och klimatpolitisk talesperson Grön Ungdom

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

På riksårsmötet i helgen antog Grön Ungdom ett klimatpolitiskt program med 18 punkter i syftet att ytterligare vässa Miljöpartiets klimatpolitik.

En av punkterna är att Miljöpartiet i regering bör verka för ett införande av trängselskatt i alla Sveriges större städer.

Här borde Göteborg och Stockholm ses som klimatpolitiska förebilder som på ett lyckat sätt infört trängselskatt. Regeringen borde nu ligga på för att alla stora svenska städer går efter och också inför trängselskatt.

Transportsektorn står idag för över 30 procent av de svenska koldioxidutsläppen och en stor del av dessa kommer ifrån det privata bilåkandet. Om vi i Sverige ska kunna klara våra utsläppsmål och säkra en bra framtid för oss alla måste vi minska de utsläpp som bilåkandet för med sig.

Vi i Grön Ungdom ser dock att det inte går att ställa samma krav på minskat bilåkande i hela Sverige.

I mindre orter och på landsbygden kan alternativen till bilen vara få eftersom kollektivtrafiken ofta är bristande, vilket ofta gör bilen till ett måste.

Det är därför viktigt att insatserna för att minska bilåkandet riktas just mot större städer, såsom Uppsala, Linköping eller Västerås, där det finns ett brett kollektivtrafiksutbud och där de urbana värdena ökar av minskad bilism.

Behovet av att minska bilåkandet i landet utan att det drabbar landsbygden negativt gör trängselskatten till en optimal åtgärd som ger tydliga resultat.

I Göteborg beräknades att bilåkandet minskade med 19 procent under morgonruschen inom loppet av en vecka efter trängelskattens införande.

Att införa trängselskatt i en storstad innebär att fler resenärer kommer välja att resa med kollektivtrafiken istället för att använda bilen.

Detta är såklart en positiv utveckling, men det ställer också krav på att kollektivtrafiken följer efter och växer i takt med det ökande antalet resenärer.

Det är inte gratis att bygga ut kollektivtrafiken, och ett bra sätt att finansiera det är genom intäkterna från en trängselskatt.

Det finns en god chans att intäkterna överstiger kostnaden för en utökad kollektivtrafik enbart i stora städer, och därför är trängselskatten en möjlighet att utveckla även landsbygdens kollektivtrafik.

Införandet av trängselskatten i storstaden skulle således kunna bidra till den gröna omställningen i både den egna staden men också i hela regionen.

Införandet av trängselskatt i Göteborg och Stockholm har bidragit till minskat privat bilåkande, mindre koldioxidutsläpp och renare luft i innerstaden där bilen inte behövs.

Detta samtidigt som kostnaden för utsläppen faller på personerna som faktiskt har orsakat dem.

Att införa trängselskatt i ytterligare städer samtidigt som kollektivtrafiken byggs ut är ett avgörande steg för att Sverige ska nå sina utsläppsmål och kunna styra om mot ett grönt och hållbart samhälle.

Därför borde regeringen verka för att klimat- och landsbygdsreformen trängselskatt exporteras till alla stora svenska städer.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Svensk politik

Mer i ämnet