Foto: SVT
Debattinlägg

”Statligt monopol löser inte järnvägens problem”

Transporter ·

”Infrastrukturministern säger sig satsa på underhållet men försämrar samtidigt Trafikverkets möjlighet att möta oförutsedda händelser genom att minska deras anslagskredit med 1,5 miljarder kronor”, skriver Jessica Rosencrantz (M), vice ordförande i Trafikutskottet.

Om debattören

Jessica Rosencrantz
Vice ordförande Trafikutskottet (M)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) skriver på SVT Opinion att mer resurser och ökad statlig kontroll av järnvägsunderhållet leder till fler jobb och ökad tillväxt.

En fungerande järnväg är avgörande för att människor ska kunna ta sig till och från jobbet och för att näringslivet ska kunna frakta sina varor.

Vi måste kunna lita på att tågen kommer och går i tid och det är viktigt att krafttag nu tas för att få ordning på järnvägen.

Lösningen är dock inte att vrida tillbaka klockan till ett statligt monopol på allt underhåll, utan däremot fortsatt höga anslag till underhållet och en bättre styrning av Trafikverket.

När Alliansregeringen tillträdde 2006 ärvde vi en järnväg som varit eftersatt i decennier och fördubblade därför anslagen till drift och underhåll.

Vi nöjde oss dock inte med det utan tillsatte även en utredning för att bedöma hur Trafikverkets organisation fungerar och för att säkerställa att pengarna som satsas får effekt. Det är centralt att de pengar vi årligen lägger på järnvägen kommer ut på spåren i form av konkreta åtgärder.

Regeringens återregleringsiver skulle endast förvärra järnvägens problem. Konkurrens är i grunden bra och leder till såväl ökad effektivitet som utveckling och innovation.

Forskning visar att konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet har gett skattebetalarna tolv procent mer järnväg för pengarna, med bibehållen kvalitet. Problemet är snarare att Trafikverket är ovan i sin roll som upphandlare.

Det sägs att som man frågar får man svar och Trafikverket tycks inte ha ställt rätt frågor eller krav. Utredningen som alliansregeringen tillsatte och som presenteras i mitten av april tycks visa att Trafikverket måste bli bättre på både upphandling och uppföljning.

Dessutom måste Trafikverket förbättra sin kunskap om den faktiska situationen på järnvägsanläggningen. Regeringen säger sig vilja satsa 1,24 miljarder mer på järnvägsunderhåll än Alliansen och jag välkomnar att även Socialdemokraterna vill satsa på underhåll.

Vad ministern glömmer att säga är dock att det handlar om ett enskilt år medan Alliansregeringen när den tillträdde var tvungen att fördubbla anslagen från 38 till 86 miljarder efter en länge försummad järnväg.

Dessutom skulle satsningen på järnvägsunderhåll snabbt ätas upp om regeringen tar bort konkurrensen som gjort underhållet effektivare. Järnvägen behöver långsiktiga investeringar och spelregler. Vad regeringen gör nu är att den ger med ena handen och tar med den andra.

Ministern säger sig satsa på underhållet men försämrar samtidigt Trafikverkets möjlighet att möta oförutsedda händelser genom att minska deras anslagskredit med 1,5 miljarder kronor.

Anslagskrediten är till för att verket ska kunna möta oväntade utgifter och vara mer flexibelt i sin verksamhet. Trafikverket säger självt att detta är ett mycket stort problem för deras verksamhet som måste åtgärdas snarast.

Alliansregeringen fördubblade anslagen till drift och underhåll av järnvägen samtidigt som vi tillsatte utredningen för att se till att pengarna kommer ut i systemet.

Nu kräver vi att regeringen agerar på den kritik som framkommer i utredningen. Järnvägen behöver bättre styrning och upphandling, inte ett ineffektivt monopol.

Så kan svenska folket få en väl fungerande järnväg som bidrar till fler jobb och tillväxt i hela landet.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.