Foto: JESSICA GOW / TT
Debattinlägg

”Föräldrar skyller gärna på skolan”

Publicerad

SKOLAN · ”Dagens föräldrar agerar serviceinrättning för sina småbarn. När de börjar skolan så försvinner helt plötsligt serviceinrättningen och barnet ska ta eget ansvar, något den knappt gjort förut. Inte konstigt att det blir problem”, skriver Karin Nilsson.

Om debattören

Karin Nilsson
Mamma, grundare Samhällsnyttan

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Listan kan göras lång på de inlägg som skrivits gällande svenska skolan.

Allt ifrån beskrivningar som vittnar om en havererad skola till delade meningar om OECD-utredningen. Även själva PISA-rapporten, som var grunden till OECD-utredningen, har ifrågasatts.

Krav kommer från lärare om höjda löner, mindre klasser och administration. Från olika håll diskuteras höjda antagningskrav gällande lärarutbildningar som varvas med luddiga förslag om att höja statusen på läraryrket.

Vilka metoder är det egentligen som krävs för att förbättra svenska skolan?

I en artikel i Expressen förs en debatt kring frågan om PISA-resultaten kan sättas i relation till hur vi uppfostrar våra barn. Barnpsykologen Martin Forster anser att resultatet enbart beror på hur skolsystemet är uppbyggt. Svenska skolan är mer uppbyggd på demokratiska grunder med dialog i fokus.

Jag försöker verkligen förstå hans argument, men jag blir bara förvirrad.

Många av de brister som kommit fram i PISA-rapporten inkluderar bland annat brist på respekt av auktoritet, oförmåga att hålla tider, ovilja lära sig saker, att skylla ifrån sitt dåliga resultat på allt annat än sig själv.

Är detta attityder som man lär sig i svenska skolan? Nej, detta lär sig barn betydligt tidigare, före förskolan. Enligt mitt förmenande handlar det då om vårt sätt att uppfostra våra barn.

Dagens föräldrar agerar serviceinrättning för sina småbarn. Vill de inte klä på sig, så hjälper vi dem. Vill de ha en kaka, tjatar de tills de får en till (för de vet att det funkar).

Vill de inte sitta still vid matbordet är det okej att de springer runt med maten i handen, ”det viktiga är ju att de får i sig tillräckligt med näring”. Om de har tråkigt är det vi som hjälper dem att starta leken eller skickar iväg dem på aktiviteter.

När de börjar skolan så försvinner helt plötsligt serviceinrättningen och barnet ska ta eget ansvar, något den knappt gjort förut. Inte konstigt att det blir problem!

Det finns ett flertal saker som vi föräldrar måste göra. Det första är att inse att vi vuxna är auktoriteter och förebilder i barnens liv. Att skälla ut en lärare, inför barnet, för att barnet fått dåligt resultat är inte bara oprofessionellt av dig som förälder.

Det underminerar lärarens auktoritet, ett avgörande redskap som läraren behöver under lektionerna.

Barn gör som vi gör och inte som vi säger, en oföränderlig sanning. Att vi vuxna inte kan komma i tid gör att barnen inte heller känner att de behöver komma i tid.

Det är upprörande att en skola i Lund ens behövde gå ut med en vädjan till föräldrarna att inte lämna barnen försent.

Att skapa arbetsro i klassrummet är svårt i svenska skolan enligt PISA-rapporten. Bästa sättet att lära barnen detta är att sitta stilla vid matbordet när de är mindre.

Det är här du lär barnen att ibland måste man sitta stilla. Det är även här du lär barnen att föra en dialog med vuxna, utan att bli störda av tv eller läsplattor. Om barn får lära sig detta tidigt så blir det naturligt för dem att ta med sig kunskapen in i klassrummet.

Barns otålighet att uppnå resultat och efterföljande lathet är ytterligare ett resultat som serviceinrättningen lärt barnen hemma.

Ibland måste vi göra tråkiga saker för att se resultat, en erfarenhet som jag tror att många barn upplever först i skolan, vilket är alldeles försent.

Enligt Martin Forster ska vi inte sätta mer press på barnen, i min värld handlar det inte om press, det handlar om att tydligt vägleda våra barn, vilket jag snarare tror minskar pressen.

Vi föräldrar har misslyckats och vi vill gärna skylla på skolan.

Jag menar att lösningen inte ligger i högre löner och mindre klasser. Det handlar om en kombination av förändringsarbete i skolan och uppfostran i hemmet.

Då kan vi forma en skola med barn som vill lära sig och som ser lärarna och föräldrarna som en resurs, inte en serviceinrättning!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Skolan

Mer i ämnet