Foto: Magnus Bergström
Debattinlägg

”Åk på braincamp istället för bootcamp”

Publicerad

HJÄRNAN · ”Jag har hitintills inte träffat någon som går till gymmet sju dagar i veckan och tränar biceps tolv timmar i sträck, går till matbutiken och storhandlar direkt efter gympasset, för att sedan kånka hem de tunga matkassarna. När det kommer till vår hjärna ställer vi precis denna typ av krav”, skriver Katarina Gospic.

Karriärstipsen och hälsodebatterna haglar tätt, vi ska prestera på jobbet samtidigt som vi ska ta hand om vår kropp och äta rätt.

Vi åker på bootcamp och tränar militäriskt och följer kostråd med millimeterprecision. Men vad händer med hjärnan när varje minut ska vara maxad?

Vi har samma hjärna idag som för fyrtiotusen år sedan, vi är inte kopplade för att vara online dygnet runt eller göra sjutton saker samtidigt. I en värld där vi blir ständigt avbrutna behöver hjärnan anstränga sig mer för att klara av mindre. Det gör att vi tröttar ut oss snabbare.

Konsekvensen blir försämrad prestation och ökad risk för sjukdom. När vi inte presterar på den nivå vi förväntas skapas också en stress över att vi inte hunnit med det vi borde.

Att vara stressad, trött, hungrig och att ständigt skynda till nästa aktivitet påverkar allt från vårt beslutsfattande till vårt immunförsvar.

Är vi i obalans blir vi impulsstyrda, vi nappar i större utsträckning på snabba belöningar och förmågan att tänka långsiktigt, planerandes och strategiskt försämras liksom impulskontrollen.

Vi är kopplade för att kunna spurta under korta perioder, inte för att spurta maraton.

Om vi ständigt kör med gasen i botten leder det till slut att vi förlorar den förmågan vilket påverkar vårt immunsystem negativt och leder till ökad inflammation i kroppen som kan leda till sjukdom.

Vad är lösningen? Vila och återhämtning!

Jag har hitintills inte träffat någon som går till gymmet sju dagar i veckan och tränar biceps tolv timmar i sträck, går till matbutiken och storhandlar direkt efter gympasset, för att sedan kånka hem de tunga matkassarna.

Om någon mot förmodan skulle göra detta skulle det anses absurt. När det kommer till vår hjärna ställer vi precis denna typ av krav, vi tror att det går att trycka på play och att den kan vara på och prestera på topp från det att vi vaknar tills det att vi går och lägger oss, varje dag, år ut och år in.

Detta är en lika orimlig tanke och förväntan som ovanstående bicepsexempel.

Hjärnan behöver vila både under dagen och ha längre pauser så som semester för att den ska må bra.

Därför är det bra att koppla ner och koppla av, ha några mobil- och mailfria timmar om dagen där du fokuserar på dina mest krävande arbetsuppgifter, dina skoluppgifter eller dina medmänniskor.

Om vi inte kan koncentrera oss längre än en guldfisk blir det inga Nobelpris.

Njut av din semester och stressa inte upp dig en vecka innan du ska vara tillbaka på jobbet. Ge hjärnan den lugn och ro den behöver för att må bra, bibehålla hälsa och för att prestera på topp.

Glöm heller inte att sova ordentligt; att sova mindre än sex timmar per natt är den bästa prediktorn för arbetsrelaterad utbrändhet. Det finns såklart även ekonomi i detta, sömnbrist kostar amerikanska företag 63,2 miljarder dollar per år i förlorad produktivitet.

Om du är arbetsgivare kan du ta dina medarbetares vila med ro. Forskning visar att återhämtning är en prestationsförutsättning och bidrar till att dina medarbetare presterar bättre resten av året.

Med den stundande sommarsemestern i åtanke föreslår jag att du åker på braincamp; det vill säga att du tillåter dig själv att ha långa lata dagar där du pillar dig i naveln, tittar upp på molnen och tar dagen som den kommer.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Hälsa och träning

Mer i ämnet