Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Jag blev utbränd – låt mig vara ditt varnande exempel”

Kvinnan på bilden har ingenting med Emmas historia att göra. Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

UTMATTNINGSSYNDROM · ”Oavsett hur du spenderar din semester: Reflektera över din tillvaro i sommar. Ge dig själv en chans att bromsa i tid, om du har kört för fort och för länge”, skriver Emma Holmgren.

Emma Holmgren
Författare till bok om utmattningssyndrom

Det är semester, tiden då du ska koppla av, trots det kryper en rastlöshet innanför huden. Det finns en gnagande oro över det du lämnat bakom dig på jobbet, en känsla av att inte vara riktigt klar.

Bilderna du delar i sociala medier förmedlar mer semester än vad som finns inombords. Mobiltelefonen blir ett sätt att stilla rastlösheten, för vad händer om du stannar upp och känner efter?

För två år sedan, i juli 2013, befann jag mig på flygplasten när en främmande känsla av ångest slet tag i mig. Hade jag plötsligt blivit flygrädd? Jag tog en liten förväntansfull flicka i varje hand och gick som i dimma genom gången ut mot flygplanet.

Jag var lättad när vi landat i Grekland för en avkopplande all inclusive-semester, men något kändes annorlunda i kroppen.

Tre dagar därefter gick jag på darriga ben till läkarmottagningen, rädd och övertygad om att jag måste ha blivit allvarligt sjuk. Jag kände inte längre igen mig själv.

Det var som om all energi lämnat min kropp istället fanns där ett stort obehag, synintrycken var annorlunda, det var svårt att lyssna och hålla fokus.

Jag fick veta att jag var den tredje mamman som sökte läkarvård på hotellet den veckan, precis som alla andra veckor. En kombination av värme och stress sa läkaren. Märkligt!

Under våren hade jag haft ovanligt mycket migrän, synrubbningar, lock i örat, domningar i benet och en känsla av att inte få tillräckligt med luft men jag trivdes bra och var lycklig över mitt jobb som enhetschef. Studierna vid sidan om var också inspirerande.

Men att trivas och tycka det du gör är kul är ingen garanti för att inte bli sjuk av stress.  

Kanske är du en av de som aldrig kommer att drabbas? Det var jag också, jag var stresstålig med ett tålamod av guld.

I efterhand tror jag att det hade varit mer hälsosamt att bryta ihop litegrann ibland. Jag insåg inte ens allvaret när jag gick från vårdcentralen med mitt första läkarintyg där det stod ”begynnande utmattningssyndrom”.

Jag skulle hem till min man och meddela att han hade fel, jag var inte utbränd och efter semestern skulle jag börja arbeta igen.

Men istället var jag sjukskriven för utmattningssyndrom i ett år framåt.

På bara två års tid har antalet sjukfall på grund av psykisk ohälsa ökat med närmare 50 procent. Den vanligaste orsaken till sjukskrivning är stress, trots det kan bara varannan vårdcentral möta dessa patienters vårdbehov.

Diagnosen utmattningssyndrom fastställdes av Socialstyrelsen redan för 10 år sedan, ändå har tiden inte räckt till för att sprida tillräcklig kunskap i samhället och slå hål på fördomar.

Ett utmattningssyndrom sägs vara lätt att förebygga men svårt att behandla. Återhämtningen är lång. Stressen har gett skador på hjärnan som tar flera år att läka.

Samhället behöver skapa förutsättningar för att förebygga och bemöta stressrelaterad ohälsa men vi har också ett ansvar att ta hand om oss själva. Idag bryr jag mig om min hjärna som jag innan aldrig reflekterade över.

Stressen visar sig i kroppen, men det är hjärnan som är stressad, den är inte anpassad för nutidens enorma informationsflöde.

Studier visar att vi återvänder till vår mobiltelefon runt 150 gånger på en dag, under sommaren kan det vara klokt att låta de gångerna vara färre för att få mer möjlighet till återhämtning.

Vad består din semester av? Planera, prestera, hinna med?

Oavsett hur du spenderar din semester: Reflektera över din tillvaro i sommar. Ge dig själv en chans att bromsa i tid, om du har kört för fort och för länge.

Låt mig vara ditt varnande exempel och var rädd om din hjärna, den är du.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Livsstil

Mer i ämnet