Trafikborgarrådet i Stockholm Daniel Helldén (MP). Foto: Miljöpartiet / Anders Wiklund / TT
Debattinlägg

”Kungliga Automobilklubben är skrämmande ignoranta”

Transporter ·

”Forskning visar att fler vägar leder till fler bilar vilket i sin tur leder till högre utsläpp, sämre luft och sämre framkomlighet”, skriver Daniel Helldén (MP).

Om debattören

Daniel Helldén
Trafikborgarråd (MP)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

I en debattartikel SVT Opinion kritiserar Therese Nyberg och Anders Ydstedt (Kungliga Automobilklubben) Stockholms ambition att ställa om trafiksystemet från bilen till kollektivtrafik, gång och cykel.

Det är en verklighetsfrånvänd läsning. I verkligheten visar nämligen forskning att biltrafiken i Sverige måste minska med 20 procent fram till 2030 om vi vill nå klimatmålen.

Bilar kommer att behövas även i framtidens Stockholm. Inte minst för varutransporter, för människor med nedsatt mobilitet eller för den som pendlar och använder stadens infartsparkeringar.

Bilen ska finnas där den gör mest nytta, och det är allt mer sällan i en tät och växande stad.

Samtidigt härrör många av de miljöproblem som dagens städer brottas med från bilen. Det handlar om smutsig luft, buller, dålig framkomlighet och höga klimatutsläpp.

Många europeiska städer tar nu steg mot en mer bilsnål stadsplanering. Ett exempel är Dublin där stadsfullmäktige i våras tog beslut om att göra delar city bilfritt.

Även storstäder som Bryssel, Madrid, Hamburg, Helsingfors och Paris inför nu bilfria zoner eller andra åtgärder för att begränsa och minska biltrafiken. Insikten är att när fler väljer bort en egen bil får vi plats med annat.

På en bilparkering får till exempel tio parkerade cyklar plats.

Bygger vi färre parkeringsplatser kan vi bygga fler och billigare bostäder. Bygger vi en tätare stad minskar dessutom behovet av bilen. För varje stockholmare som väljer bort bilen frigörs plats på stadens vägar för den som faktiskt måste ta bilen.

Forskning visar att fler vägar däremot leder till fler bilar vilket i sin tur leder till högre utsläpp, sämre luft och sämre framkomlighet.

Det är inte heller rimligt att exportera luftproblem och utsläpp från innerstaden till ytterstaden som Förbifart Stockholm och andra kringfartsleder gör.

Mot bakgrund av detta ter sig den bilfria dag som Stockholm nu inför, och som KAK kritiserar, som en liten åtgärd. Syftet är att erbjuda stockholmarna en bilfri zon och gynna andra sätt att transportera sig.

Nyberg och Ydstedt vill prata om framtidens bilism. Det gör vi hela tiden, speciellt med fordonsindustrin.

Framtidens bilism går på el, det är lätt att byta privatbilen mot medlemskap i en bilpool och den som pendlar ställer bilen på en infartsparkering och åker kollektivt en större del av vägen.

Stockholm har gått i bräschen när det gäller elbilar men mycket finns kvar att göra när det gäller laddinfrastruktur.

Därför träffar jag i dag fordonsindustrin, energibolag och andra aktörer för att diskutera hur vi kommer framåt.

Det är skrämmande hur ignorant Nyberg och Ydstedt behandlar en vår tids största utmaningar – omställningen till ett hållbart trafiksystem.

I dag är 80 procent av Sveriges föräldrar oroliga för klimatförändringarna. Försäkringsbolaget Trygg Hansa flaggar för att antalet väderskador ökat med 50 procent de senaste fem åren och kopplar det till klimatet.

Bara den som både blundar och håller för öronen kan på riktigt påstå att vi har råd att bygga staden kring en bild av bilismen som härrör från 1960-talet.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.