Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: Skärmdump Yougov, väljaropinion augusti 2015

”Undersökningar kan inte gå på magkänsla”

OPINIONSUNDERSÖKNINGAR · ”Allmänheten måste lita på vår integritet och vår analys, inte något som råkar ha ett stort nyhetsvärde för stunden oavsett om det är sant eller inte”, skriver Torbjörn Sjöström.

Torbjörn Sjöström
VD Novus

Undersökningsbranschen är en förtroendebransch och vi är helt beroende av svenska folkets förtroende.

Sveriges lagar bör följas, inte kringgås genom att till exempel bedriva lotterier utomlands. Det är en fråga om förtroende, att vi inte skapar onödig misstro kring verksamheten.

Man skall ha genomfört de intervjuer man säger sig ha gjort, är noggrann med frågeformuleringar och inte ger sken av en högre träffsäkerhet än man kan försvara, samt nyanserade analyser.

Vi anlitas för att ta fram svar på frågor där det saknas facit. Då bör vi använda de vedertagna metoder som finns och kunna stå bakom de undersökningar vi levererar.

Några publiceras men de flesta används som strategiskt underlag för beslut som kan påverka miljardbelopp.

Det går inte att lita enbart på magkänslan då.

Yougov anger felmarginaler i sin väljarbarometer och Lars Gylling hänvisar in sin debattartikel på SVT Opinion till 95 procent konfidensintervall.

Dessa mått kan inte användas när man har en självrekryterad panel. De leder läsaren att tro att man har mer stöd för sina undersökningar än de faktiskt kan stå för.

Något som även flera statsvetare har uppmärksammat, bland annat Jonas Hinnfors och Anders Sundell.

Lars Gylling refererar till en siffra på ett parti av åtta i ett val i ”väljarbarometertävlingen”. Varför försvara sin träffsäkerhet utifrån ett parti av åtta i ett val?

I ett bredare perspektiv gick det inte lika bra för Yougov. En sjätteplats av åtta möjliga.

Statsvetaren Magnus Hagevi sammanfattar utfallet inte bara utifrån ett parti på sin blogg.

Tyvärr presenterade inget undersökningsföretag som använder självrekryterad panel någon väljarbarometer inför EU valet. Förutom en märklig nyhet där FI fick 18 procent inför EU valet.

Yougov presenterade heller inga väljarbarometrar inför valet 2010. Ändå slår de sig för bröstet för ett rätt av åtta möjliga i ett val.

Skulle då självrekryterade paneler vara bäst på att träffa rätt på SD? I valet 2010 var Ipsos (före detta Synovate) närmast på SD, inte en självrekryterad panel.

I de undersökningar som nu presenterades efter sommaren säger Lars Gylling emot sig själv, ”de skiljer sig speciellt för C, S och SD”. Så den stora skillnaden var på det parti man säger sig vara bäst på att mäta.

Angående studien från Göteborgs Universitet, i inledningen står detta: ”ingen vetenskaplig grund för att göra sådana generaliseringar från icke-slumpmässiga urval till en större population.”

Richard Öhrvall (Linköpings universitet) sammanfattar studien: ”Poängen här är dock att detta inte säger något om kvaliteten på undersökningarna. Det går inte att dra sådana slutsatser av ett utfall.”

Sedan 2012 har även Nate Silver kommit längre i sina analyser, landar snarare i att anledningen att självrekryterade paneler i USA kom så nära var för att de kopierar från de som genomför undersökningar via korrekta metoder.

”The cheap polls may 'herd' off stronger polls, tweaking their results to match them”, skriver han.

Novus kunder anlitar oss för att vi står för våra undersökningar, inte baserat på magkänsla utan att vi kan luta oss tillbaka till nu rådande forskning.

Ingen forskning, ej heller Novus egna studier visar att det går att lita på resultatet från en självrekryterad panel.

För många okända faktorer som även förändras från tid till annan. Läs vår studie här.

I Sverige är korrekt genomförda undersökningar mycket trovärdiga och de kommer att fortsätta att vara det så länge vi undersökningsföretag lutar oss mot känd forskning och inte i jakten på marginaler skapar en produkt som inte längre är det den utger sig för att vara.

Det är då förödande att försöka skaffa sig kortsiktiga vinster baserat på en enstaka siffra som råkar stödja en tes.

Våra kunder och allmänheten måste lita på vår integritet och vår analys, inte något som råkar ha ett stort nyhetsvärde för stunden oavsett om det är sant eller inte.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Svensk politik

Mer i ämnet