Till vänster: Malmö 2015-11-19; Polis övervakar kön av ankommande flyktingar i snålblåsten vid Hyllie station utanför Malmö på torsdagseftermiddagen. Till höger: Bernadotteaktionen 1945. Koncentrationslägerfångar på väg till Sverige. Foto: Johan Nilsson/TT Pressens bild
Debattinlägg

”Dörren är nu vidöppen för invandrarfientliga partier”

#Flykt ·

”Dörren är nu stängd för flyktingar men står vidöppen för all överskådlig framtid för invandrarfientliga partier”, skriver Helena Lindholm och Christer Mattsson.

Om debattörerna

Christer Mattsson
Segerstedtinstitutet
Helena Lindholm
Professor globala studier, Göteborgs universitet

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

Vi kan inte rädda alla människor som desperat flyr sina hem men vi kan rädda vilka vi själva är, vill vara och i historien kommer att bli.

På en tavla över ett skrivbord vid ett museum i London hänger en skylt med texten: ”Gud kan inte ändra historien, men historikerna kan det”.

Historia är inte minnet av vad som har hänt utan berättelsen om vad vi behöver komma ihåg. På detta sätt används och missbrukas historieämnet utifrån samtida politiska, ekonomiska och sociala behov.

Väldigt mycket av västvärldens föreställningar om demokrati, säkerhetspolitik och samhällsbygge är relaterat till konflikterna och krigen som hotade vår existens under första och andra världskriget och det därpå följande kalla kriget.

Ur denna erfarenhet har en dramaturgisk bild av kampen mellan ”ont” och ”gott” kunnat finna sina estetiska och kulturella uttrycksformer. ”Ondskan” bär en stålhjälm och talar på bruten engelska i en av alla dussinfilmer.

I slutändan besegras ”ondskan” som alltid visar sig vara ondare än vad vi kunde föreställa oss. Så samlas vi den 27:e januari för att minnas Auschwitz befrielse.

Och vi vet ju varför, för att vi måste komma ihåg hur ond ondskan var och hur den besegrades.

Så vandrar våra skolelever över markerna med benflisor på den minnesplats som idag återstår av Auschwitz, lägger stenar och rosor för att minnas offren och påminna sig själva om att de står på de ”godas” sida.

Några av flisorna de ställer sina fötter på ansökte om inrese- och uppehållstillstånd i Sverige. Kungliga utrikesdepartementet kunde högaktningsfullt meddela dem att dessa avslagits.

Få, om ens några, av dessa elever känner till att det var en internationell konferens i Evian sommaren 1938 då den fria världen diskuterade hur de skulle kunna fördela flyktingbördan från Tyskland.

De kom fram till att de inte kunde göra det, förvisso levde flyktingarna i en desperat situation men det kunde inte vara omvärldens problem.

1938 föreföll det omöjligt för den fria världen att hjälpa till, sju år senare evakuerade Sverige ensamt 27 000 före detta koncentrationslägerfångar under tre månader, vårdade dem i tillfälliga inrättningar i idrottshallar, skolor, museer och föreningslokaler.

Medan den ena skolan blev ett sjukhus och evakueringsläger för flyktingar fick eleverna läsa i dubbla skift för att få plats i grannskolan.

Det var en ansträngning och en uppoffring av ett Sverige med avsevärt sämre förutsättningar än vad som är fallet idag. Det formade den moderna svenska flyktingpolitiken och det formade en förståelse av att Sverige är en del av världen.

Människan är sällan den hon säger sig vara, vi är och vi blir till genom våra handlingar och de handlingar vi avstår.

Efter att det hösten 1989 ankommit 20 000 flyktingar till Sverige fattade dåvarande regeringen det så kallade Luciabeslutet, vilket hade stora likheter med vår nuvarande situation, och stängde därmed våra gränser för flyktingar.

Det beslutet bidrog till att politisera invandrarfientligheten så att den kom att bli en politisk stridsfråga och valet därpå fick Sverige sitt första invandrarfientliga parti i riksdagen.

Många av de flyktingar som kom då, liksom de som kom senare under Balkankrigen, är sedan länge integrerade i Sverige medan andra återvänt till sina ursprungsländer för att medverka till samhällsuppbyggnad.

Men sedan dess finns en kontinuitet av invandrarfientlighet som en del av demokratins realpolitiska vardag.

Dörren är nu stängd för flyktingar men står vidöppen för all överskådlig framtid för invandrarfientliga partier.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.