Miljöminister Åsa Romson (MP). Foto: Daniella Backlund / SvD / TT
Debattinlägg

”Välkommet steg att EU skärper avgaskraven”

Miljö ·

”Om Jasenko Selimovic (FP) följt Sveriges arbete skulle han känna till att regeringen sedan länge verkat inom EU för att komplettera den nuvarande teoretiska testmetoden för avgaser från bilar med en ny testmetod som mäter verkliga utsläpp”, skriver Åsa Romson (MP).

Om debattören

Åsa Romson
Språkrör Miljöpartiet 2011-2016

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Folkpartiets EU-parlamentariker Jasenko Selimovic (FP) tar till brösttoner av upprördhet efter ett möte mellan tekniska experter i EU som lyckats enas om skärpta regler för avgaser från bilar i sin debattartikel på SVT Opinion.

”Hur kan detta tillåtas efter VW-skandalen?”, vevar Selimovic (FP) och påstår felaktigt att det sedan 2006 skulle vara olagligt i EU för bilar att släppa ut mer i verklig körning än vad de visat i de tester som föregår godkännandet för att få säljas.

Den som följt debatten efter VW-skandalen vet att om det hade varit så skulle långt fler än de miljontals VW-bilar som nu återkallas stoppas eftersom problemet just är att EU:s regler för avgasutsläpp från bilar baserats på en testcykel som inte visar verklig körning.

Tvärtom har EU idag ett system där skillnaden i utsläpp mellan laboratorietester och verklig körning kan vara fyra eller fem gånger.

Beslutet av experterna häromdagen innebär att obligatoriska tester för godkännande även kommer göras utifrån mer verklig körning. Detta skärper i praktiken reglerna väsentligt och borde välkomnas av alla som värnar god folkhälsa.

För att ta ett exempel: Med den gamla testmetoden så klarade bil X gränsvärdena på 80 milligram kväveoxider (NOx) per kilometer.

Men utsläppen för bilen vid verklig körning var 360 milligram. Nu kommer EU att införa en metod som motsvarar de verkliga utsläppen.

Då får man både vid test och verklighet som mest släppa ut 168 milligram vid steg ett och vid steg två 120 milligram.

Om Jasenko Selimovic (FP) följt Sveriges arbete i dessa frågor skulle han känna till att regeringen sedan länge verkat inom EU för att komplettera den nuvarande teoretiska testmetoden för avgaser från bilar med en ny testmetod som mäter verkliga utsläpp.

Sverige har tillsammans med andra medlemsländer i EU, vid två tillfällen, skickat brev till EU-kommissionen med uppmaningen att skynda på arbetet med att införa dessa tester.

Sverige har särskilt drivit tre frågor.

  1. Sverige vill att avgasproven ska ske med ombordmätning som komplement till dagens tester i laboratorier.
     
  2. Sverige vill att det så kallade kalltestet, avgasprovet vid låga temperaturer, ska bli lika omfattande som varmtestet och tillämpas på dieselbilar.
     
  3. Sverige vill att möjligheten till oberoende efterkontroller av avgasutsläppen ska stärkas i regelverket. Det sistnämnda blir än viktigare i ljuset av VW-skandalen och är en fråga som Sverige fortsätter arbeta för.

Regeringen arbetar även brett för att minska luftföroreningarna och stärker stödet till rena el-bilar och inför ett stöd för el-bussar och laddinfrastruktur.

Främjandet av kollektivtrafik och cykel är viktigt. Vi vill även se om städer med svåra problem lokalt ska kunna införa skärpta utsläppskrav på bilar genom så kallade miljözoner.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.