Foto: H&M (skärmbild)/Gabriel Liljevall
Debattinlägg

”Att ni har mage att skamma mammor, H&M”

Publicerad

”Tjockisföraktet är så utbrett och förankrat att det är en självklarhet att använda sig av smala modeller när det ska visas underkläder. Jag tror inte ens att de fattar att det är ett fullständigt hån mot målgruppen, det vill säga de som ammar”, skriver författaren Marie Björk.

Om debattören

Marie Björk
Författare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Det finns en mage som hyllas och älskas. Så pass mycket att främmande människor känner sig manade att klämma, känna och dyrka.

Det finns dock ett krav.

För att en kvinnas stora mage ska älskas, få finnas, så måste den innehålla liv. Det måste vara ett barn därinne. Då är den vacker, i all sin stora prakt.

När så bebisen väl är ute, om så bara efter en sekund, då ska den stora magen bort.

Pang bom!

Idealet är att det inte ska synas att du under nio månader har haft en mage som vuxit så det knakat, vuxit så att huden brister och det blir strimmor.

Det här idealet är så pass utpräglat och självklart att när stora klädkedjor som H&M gör reklam för amnings-bh så görs det med normsmala modeller som knappast är under pågående amning eller som nyligen burit ett barn.

Amningsbh:n bärs upp av en modellkropp med magrutor eller inåtbuktade mage, så där pinnsmal som en kvinna förväntas vara. Så där smal som de allra flesta nyblivna mammor inte kan vara.

Och vet ni, jag tror inte ens att dessa klädkedjor fattar var de gör.

Tjockisföraktet är så utbrett och förankrat att det är en självklarhet att använda sig av smala modeller när det ska visas underkläder. Jag tror inte ens att de fattar att det är ett fullständigt hån mot målgruppen, det vill säga de som ammar.

Jag tror inte ens att de fattar att denna reklam misslyckas i sitt syfte att locka målgruppen till köp.

För vilken ammande mamma känner igen sig i denna bild, tänker att detta är plagget för mig?

Vad skulle hända om modellerna faktiskt var verkliga mammor? Jag tror att det skulle locka till fler köp. Varsågod för det affärstipset, H&M!

Varför är då detta så viktigt, vad tusan spelar en reklam för roll, alla fattar ju att modeller är modeller?

Jo, det är viktigt. För det handlar om kvinnohat, tjusigt paketerat i glättiga reklambilder. Det handlar om tusentals kvinnor som känner att de inte duger. Trots att de för mänskligheten framåt och föder nya människor till världen så känner sig många värdelösa. För att de inte lyckas leva upp till kraven att iklä sig rollen som mamma, den roll som inte bara ska agera på ett särskilt vis, den ska också se ut på ett särskilt sätt.

Jag tycker att ni borde skämmas, ni som så tanklöst skapar denna reklam, och ni som väljer att publicera reklambilder som dessa.

Vi bär alla ett ansvar gällande de bilder vi förmedlar, de ideal vi fortsätter att statuera. Och vi kan alla protestera. Säga nej tack. Och kräva att mammakroppen får finnas till, både före och efter en förlossning!

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.