Tommy Wreeth, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet Foto: Krister Larsson / TT
Debattinlägg

Om Uppdrag Granskning: ”Satsningarna på vägnätet räcker inte”

”Uppdrag Granskning handlar om olyckan på väg 395 i Norrbotten då sex ungdomar omkom när deras minibuss krockade med en tung lastbil. Den vägsträckan och E10 mellan Luleå och Riksgränsen är tydliga exempel på det vi pratar om; vägar som är tungt belastade men extremt underdimensionerade och eftersatta”, skriver debattören.

Om debattören

Tommy Wreeth
Förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Uppdrag Granskning handlar idag om dödsolyckan på väg 395 i januari i år där sex ungdomar miste livet och en lastbilschaufför fick sitt ödelagt när de kolliderade.

Vi får dessa rapporter med jämna mellanrum men vi vänjer oss aldrig och vi kommer aldrig att acceptera att det ser ut som det gör. Det vi ser är att kvaliteten och underhållet på vägar på landsbygden är eftersatt.

Visst är köer i storstadsregionerna viktiga att komma tillrätta med, men utan ett fungerande vägnät i hela landet blir både trafiksäkerhet och industri lidande.

Hela Sverige ska leva, är en viktig fråga för den socialdemokratiskt ledda regeringen. Man öppnar servicekontor, lägger in landsbygdsstöd i budgeten och man satsar på järnväg.

Det är bra. Men vi måste samtidigt konstatera att vi aldrig kommer att få över alla transporter på järnväg och då måste vi ha ett vägnät som varken äventyrar liv eller sätter käppar i hjulet för svensk basindustri.

Ska hela Sverige leva måste det också finnas jobb i hela landet.

Att vara yrkeschaufför är Sveriges farligaste jobb.

Uppdrag Granskning handlar om olyckan på väg 395 i Norrbotten då sex ungdomar omkom när deras minibuss krockade med en tung lastbil.

Den vägsträckan och E10 mellan Luleå och Riksgränsen är tydliga exempel på det vi pratar om; vägar som är tungt belastade men extremt underdimensionerade och eftersatta.

Det är inget nytt utan något som vi inom Transport tillsammans med andra förbund och aktörer från branschen har larmat om länge; under innevarande och tidigare mandatperioder.

Men vi satsar ju nu, säger Trafikverket. Jodå, det satsas förvisso mer än tidigare men det hjälper ju inte när utgångsläget var som det var.

Detta är mörka, smala och krokiga vägar där exempelvis tunga transporter med malm går var fjärde minut.

Det gör att backspeglarna ryker på lastbilar som möts och vägbanan säckar ihop då den inte klarar tyngden.

Snöröjningen är undermålig vilket gör att vägen blir ännu smalare när det är som mest halka. E10 är en europaväg och som sådan skall den vara 8,4 meter bred. Den är sex meter bred på sina ställen.

Förutom att den borde breddas för bättre manöverutrymme så borde den göras till 2+1-väg, det vill säga växelvis omkörningsfiler. Detta skulle rädda liv.

Med ett stopp på E4 i södra Sverige kan man leda om trafiken hyfsat enkelt. Ett stopp på E10 kräver en omväg på 22 mil. Knappast gynnsamt för svenska företag.

Självklart är det inte bara bättre vägar som skulle rädda liv och självklart har chauffören och åkeriet ansvar för körstil och skicket på fordonet. Men arbetsgivaransvaret sträcker sig längre än så.

Vi vet att hetsen och konkurrensen i åkeribranschen bäddar för stressade chaufförer och stressade människor tar större risker.

Utländska åkerier kör olaglig inrikestrafik och den svenska kontrollfunktionen har i stort sett kapitulerat för detta faktum.

Det skruvar också upp tempot.

Vi behöver säkrare vägar, men vi behöver också en fungerande trafikpolis och rimliga villkor i åkeribranschen. Då först, tror vi på en nollvision.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.