Foto: TT/Privat
Debattinlägg

”Blåögda influencers förstör vår framtid”

”Influencers som bidrar till klädköp och kroppshets är inget ovanligt och en företeelse som dels fördärvar unga kvinnor genom att skapa ett liv präglat av mathets och konsumtion, dels underminerar den feministiska kampen till fördel för ett slit-och slängsamhälle som bara förstör”, skriver debattören.

Om debattören

Vanja Andersson
Student

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

En känd influencer la nyligen ut en bild på Instagram där hon visade upp en tröja med Girl Power-tryck. Det erbjöds också rabatt på det redan låga priset.

Kontoinnehavaren hävdar att hon är feminist och att hon vill inspirera andra. Men vad är det hon egentligen inspirerar till?

Tröjan i fråga är massproducerad av kvinnliga arbetare med minimilöner, i ett land långt bort. Plagget har vidare fraktats hit på de mest miljöfarliga sätt, för att i det här fallet till slut hamna i en känd persons brevlåda. Allt med syftet att få unga tjejer att konsumera mera.

Är det så vi vill att 2010- snart 2020-talet ska se ut? När klimathoten flåsar oss i nacken och det jämställdhetsarbete som spelar roll reproduceras till att handla om kläder med simpla budskap, har vi inte då helt glömt av vad som faktiskt är viktigt?

Jämställdhet och feminism kan inte vara synonymt med den vita karriärkvinnan som går sin egen väg och har tio egna företag etcetera. Inte när det är allmänt känt att andra kvinnor samtidigt slavar för att hon ska kunna konsumera som hon gör för att komma dit hon vill.

Feminism handlar om alla människor – och vad var och en av oss gör för att bidra. Feminism är trendigt – och tyvärr går trenden från det kollektiva mot det individuella.

Feminism ska inkludera alla människor; män och kvinnor oavsett sexualitet, klass och etnicitet och därtill bör var och en, gentemot sin omvärld eller åtminstone sin omedelbara närhet, handla för allas lika rättigheter för att få lov att kalla sig feminist.

Låter det överväldigande? Tänk i så fall på de konservativa krafter som håller på att ta över på flera håll i världen, tänk på det och allt annat som får oss att glömma den egentliga meningen med den kamp som förts i historien.

Influencers som bidrar till klädköp och kroppshets är inget ovanligt och en företeelse som dels fördärvar unga kvinnor genom att skapa ett liv präglat av mathets och konsumtion, dels underminerar den feministiska kampen till fördel för ett slit-och slängsamhälle som bara förstör.

Ansvaret ligger hos dessa människor som kallar sig influencers och står som förebilder för de unga kvinnor som växer upp idag.

Influencers som flyger till tre olika världsdelar på en månad och därmed avverkar allt vad gemene person kan flyga på en hel livstid, för att vi ska kunna behålla vår planet i ett rimligt skick.

Dessa människor har inte en tanke på att detta influerar till nonchalans inför brutala konsekvenser. Ett okänt men nyttigt exempel hade däremot varit en influencer som uppmanar till att handla begagnade och/eller rättvisemärkta produkter och därtill reser med tåg – om de ens måste resa.

Det finns dock inga sådana exempel, vad jag kan se – och det är ett reellt hot mot både samtiden och framtiden.

Jag kräver förändring av er, ni våra samtida förebilder; jag ber er att tänka steget längre och se miljöproblem och kvinnokamp i era handlingar. Vad ni gör och visar spelar nämligen roll och det är dags att ni tar ert förnuft till fånga.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.