Klassrum / moderaten Camilla Waltersson Grönvall (M)
Till höger Camilla Waltersson Grönvall (M). Foto: SVT / Riksdagen
Debattinlägg

”Beklagligt att regeringen sparar in på specialpedagogiken”

Skolan ·

”Ytterst är det lärarna som ska klara av att hjälpa elever med särskilda behov. Att Gustav Fridolin (MP) och att regeringen valde att i vårbudgeten spara på specialpedagogik var därför anmärkningsvärt och beklagligt”, skriver Camilla Waltersson Grönvall (M).

Om debattören

Camilla Waltersson Grönvall
Utbildningspolitisk talesperson (M)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Debatten om rätten till en bra och likvärdig skolgång för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är viktig. I Sverige ska vi ha en skola som inte sviker någon.

Tyvärr är det en bit kvar innan vi är där. Därför behövs reformer som fokuserar på att skolan ska vara trygg och ge kunskap för alla.

Ytterst är det lärarna som ska klara av att hjälpa elever med särskilda behov. Att Gustav Fridolin (MP) och regeringen valde att i vårbudgeten spara på specialpedagogik var därför anmärkningsvärt och beklagligt.

Lärare med specialpedagogisk kompetens måste finnas ute bland eleverna i klassrummen.

Moderaterna vill därför att specialpedagogik ska vara en obligatorisk del av lärarutbildningen.

Att alla lärare fått med sig specialpedagogiska kunskaper säkrar på ett bättre sätt än i dag att elevers olika förutsättningar fångas upp och att rätt stöd kan sättas in i tid.

Att få tillräcklig tid med sin lärare är avgörande för att kunna klara kunskapsmålen. Därför är det inte hållbart att elever i svensk grundskola har nästan ett helt år mindre undervisningstid jämfört med andra länder.

Därför vill vi att Sveriges elever får en timme mer undervisningstid per dag med start i lågstadiet.

Genom mer undervisningstid och genom att lärare får avlastning av lärarassistenter, för att fullt ut kunna fokusera på sitt uppdrag i klassrummet, skapas också mer tid för att möta varje elev.

För oss är det självklart att alla, oavsett i vilken skola man går, ska få det stöd som krävs för att nå kunskapsmålen.

Därför har vi föreslagit att Skolverket med skräddarsydda åtgärdsprogram, så kallade kunskapskontrakt, ska kunna hjälpa skolor som brister i sitt uppdrag.

Det kan till exempel handla om lärarhandledning, speciallärarkompetens, ledarskapsutbildning eller förstärkt elevhälsa.

Alla elever har rätt att känna sig trygga i skolan. På många skolor finns samtidigt brist på kunskap gällande till exempel våld och kränkningar.

Vi vill därför att Skolverket ska utarbeta en webbaserad modell för att kunna erbjuda ett kompetenslyft för lärare för att bättre kunna förebygga hot, våld och kränkningar i skolan.

Delarna i skollagen som rör trygghet och studiero behöver också ses över för att lärares rätt att ingripa vid en ordningssituation ska tydliggöras.

Det skapar bättre förutsättningar för att garantera en trygg skola för alla.

Med vår plan för ett starkare Sverige säkerställer vi att ingen ska ha rätt att utsätta elever för en dålig skola – att alla har rätt till bra utbildning.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.