Christina Stielli. Foto: Pressbild
Debattinlägg

”Sluta gnälla på jobbet!”

Opinion ·

”Låt det mentala nyårslöftet för 2018 bli en gnällfri arbetsmiljö!”, skriver Christina Stielli.

Om debattören

Christina Stielli
Föreläsare, författare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Var går gränsen för en internkultur med högt i tak och kritiska diskussioner – och destruktivt gnäll?

Svaret kan vara så enkelt som det låter: när det inte är fråga om lösningsorienterade diskussioner utan just gnäll som inte leder till något mer än dålig stämning och dränerad energi.

När SIFO* nu gjort en undersökning som visar att var fjärde svensk anser att det förekommer för mycket gnäll på jobbet kan vi förvänta oss att detta äntligen uppmärksammas mer.

Gnäll är ett av våra största arbetsmiljöproblem.

Begreppet ”gnäll” definieras i undersökningen som ”svepande kritik utan tydlig mottagare eller kritik riktad mot enskilda kolleger bakom ryggen på dem”.

Gnället verkar kopplat till vissa specifika tillfällen och ytor på arbetsplatsen, till exempel kaffemaskinen.

”Vi har inget gnäll på mitt företag längre, jag tog bort kaffemaskinen”, sa en VD jag pratade med för en tid sedan.

Just där kollegor ska ta en paus och hämta energi verkar problemet alltså vara som värst. Kaffemaskinen och andra personalutrymmen.

Men är det verkligen så himla farligt att få lufta sin frustration lite på jobbet? För man ska ju inte ta med sig jobbproblemen hem?

Ja, forskning visar att gnället faktiskt är skadligt på flera sätt.

Samtidigt som vi tillåter eller har en hög acceptansnivå för gnäll på arbetet slåss vi fortfarande mot stigande sjukskrivningssiffror där mycket är relaterat till stress.

Att gnälla påverkar direkt vår stressnivå eftersom vi gör kroppen och hjärnan uppmärksamma på någonting negativt.

Gnället gör att vi ältar det utan att söka en lösning vilket i sin tur leder till ett ökat kortisolpåslag som kan göra oss sjuka.

Vi riskerar alltså att bli sjuka och mer stressade av gnäll. Gnäll dödar arbetsglädje. Samtidigt stjäl det värdefull tid av oss, tid som kan användas till att lösa problem.

Alla arbetsplatser har utmaningar och vi behöver vår energi för att hantera dem på ett bra sätt! Gnället kan leda till sjukskrivningar orsakade av stressrelaterade sjukdomar som gnället kan vara en bidragande faktor till.

Men var kommer allt detta arbetsgnällande ifrån? Gnäll har enligt Dr Robin Kowalski vid Clemson University fem orsaker:
 

  1. Jag vill ha uppmärksamhet
  2. Jag vill ta bort eget ansvar
  3. Jag vill göra någon avundsjuk
  4. Jag vill ha makt 
  5. Jag vill ursäkta en dålig insats.

På en arbetsplats och i ett gott medarbetarskap där man strävar efter ett blomstrande arbetsklimat finns alltså ingen anledning att tillåta ett regelrätt gnällande.

Vi behöver konkreta åtgärder och konsekvent arbete för att stoppa gnället, och det kan göras steg för steg. Ett nytt år är ett perfekt tillfälle för att göra en mental nystart på arbetsplatsen och sätta nya riktlinjer i internkulturen.

Här är några tips för dig som är chef eller för dig som är anställd och störs av gnället på din arbetsplats och vill ta upp det med din chef:
 

  • Inför nolltolerans mot gnäll

Som arbetsgivare är det viktigt att du förmedlar riktlinjer för internkultur, bromsar gnäll och skapar mer konstruktiva sammanhang för viktiga kritiska samtal.

Som anställd är det viktigt att du tar ditt ansvar för hur du själv pratar om saker och vilka samtal du ger näring till. Tänk på att ditt gnäll är dåligt för både din och dina kollegers hälsa, och att din kollegas gnäll faktiskt är dålig för din.

  1. Den energi du sprider – positiv eller negativ – smittar av sig! Detta gäller för alla på en arbetsplats. Lyft fram det som är bra. Prata om problem med ett lösningsorienterad fokus. Positiv attityd är inte helt beroende av vad som händer i livet utan något man själv skapar varje dag.
     
  2. Prata om attityd och samtalsklimat på arbetsplatsen. Det är en lika naturlig och självklar del av jobbtillvaron som pappersortering, adminrutiner och semesteransökan. Vi pratar om alla dessa praktiska saker men på många arbetsplatser glömmer man att prata om de mentala rutinerna.
     
  3. Utmana varandra att alltid ta upp de positiva sakerna först. Starta möten med att fokusera på det som gick bra föregående vecka, beröm medarbetarna för insatser och ta det negativa i andra hand.
     
  4. Förekommer gnället i personalutrymmet, inför en gnällfri zon där. Flera företag jag har besökt har gjort just detta, det är enkelt, markera tydligt vilken zon som ska vara gnällfri eller ännu hellre, gör hela arbetsplatsen till en gnällfri zon.
     

Låt det mentala nyårslöftet för 2018 bli en gnällfri arbetsmiljö!

-----------------------------------------------------

* Var fjärde svensk (25 procent) menar att det förekommer mycket gnäll på deras arbetsplatser enligt en Sifoundersökning beställd av en pr-byrå. Sifoundersökningen genomfördes genom telefonintervjuer under perioden 4–15 september 2017.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.