Vad skickar det för signaler när influencern marknadsför och delar ut rabattkoder på plastikkirurgiska ingrepp som om det rörde sig om en enkel hårklippning? frågar sig debattören Camilla Gervide. Foto: Privat / Mats Andersson/TT
Debattinlägg

”Dags att ifrågasätta influencers”

”Kära influencer, stå för att du är en reklampelare som med hjälp av din trovärdighet försöker få dina följare att plastikoperera sig”, skriver Camilla Gervide

Om debattören

Camilla Gervide
Sociala medier-skribent bloggbevakning.se

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Gränsen för vad som okej att göra reklam för flyttas hela tiden framåt av influencers.

Det är dags att dessa vandrande reklampelare blir ifrågasatta och slutligen inser vad deras roll är i affärsvärldens näringskedja.

Ju snabbare de accepterar sin roll desto snabbare kommer de (förhoppningsvis) att ta lite ansvar för vad de försöker kränga till sina följare.

Influencer-marketing har tagit över mer och mer av den traditionella marknadsföringen av en enda anledning – förtroende. Följarna, som oftast är unga, har förtroende för sin influencer likt en storasyster eller bästa kompis som de litar på, ser upp till och ser som sin förebild.

När influencern rekommenderar en produkt och  säger att den är världsbäst kommer följarna att bli påverkade av det och vilja ha eller göra samma sak. Därav namnet influencer.

Det vet givetvis företagen och så länge det handlar om en mascara eller ett par byxor ligger det fortfarande på en relativt harmlös nivå.

Men vad händer när man höjer ribban lite? När influencern helt plötsligt gör reklam för lip fillers, silikonbröst, fettsugningar och rumpförstoringar?

Vad sker i följarnas huvuden när den perfekta förebilden plastikopererar sig eller ändrar sitt utseende inför sponsrad och öppen ridå?

Om influencern är missnöjd med sitt utseende, hur ful är då inte jag?

Vad skickar det för signaler när influencern marknadsför och delar ut rabattkoder på plastikkirurgiska ingrepp som om det rörde sig om en enkel hårklippning?  

Det är inte ofarliga ingrepp, inte ens att förstora läpparna är helt säkert, trots att materialet som injiceras bryts ned av kroppen.

Saker och ting kan gå fel, det sker kanske inte så ofta, men det kan hända.

Att få hela bilden av vad det är som marknadsförs är det minsta man kan begära från dessa samarbeten.

Ibland tvivlar jag på att influencerna själva brytt sig om att ta reda på vad deras operationer har för risker eller har för inverkan, de vill bara få operationer gratis.

Än mindre har de reflekterat över vad deras spons-operation faktiskt är och vad allt det här handlar om. Det handlar inte om att de är privatpersoner som blivit erbjudna en gratis operation av ett snällt och generöst företag.

Vinst är syftet med all marknadsföring och någonstans på vägen verkar influencers ha glömt bort det.

Glömt bort, eller förträngt i sin iver att få sina egna ingrepp gratis.

Så kära influencer.

Jag vill inte skamma plastikkirurgi, jag vill skamma oetiska samarbeten där medicinska ingrepp trivialiseras ner till något som inte kräver någon som helst eftertanke. Något man kan sticka in och göra på lunchen på grund av att en rabattkod håller på att gå ut.

För all del, gör hur många plastikoperationer du vill och marknadsför det gärna så länge det är lagligt i Sverige.

Men gör det i så fall på ett etiskt sätt, där du inte bara trycker upp din rabattkod i plytet på dina följare, utan även hänvisar dem till sidor där de kan läsa på om eventuella risker.

Och sist men inte minst. Stå för att du är en reklampelare som med hjälp av din trovärdighet försöker få dina följare att plastikoperera sig.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.