Foto: Fredrik Sandberg/TT och privat
Debattinlägg

”Därför protesterar vi lastbilschaufförer”

Transport ·

”Oseriösa distributörer, leverantörer, mottagare och chaufförer skapar orimlig konkurrens när de tar offerter som det rimligtvis inte finns någon möjlighet att på ett lagligt sätt köra för”, skriver Göran Cederfjärd.

Jag jobbar som lastbilschaufför i Sverige. Det är en bransch där vi har högt ställda krav på oss angående yrkeskompetens, tillsammans  med ett otal regler att följa. Om vi på minsta lilla sätt brister eller gör något litet fel bötfälls vi – med i bästa fall en tiondel av vår lön, i värsta fall hur höga belopp som helst.

Våra arbetsgivare, seriösa företag, går sedan länge på knäna.

Oseriösa distributörer, leverantörer, mottagare och chaufförer skapar orimlig konkurrens när de tar offerter som det rimligtvis inte finns någon möjlighet att på ett lagligt sätt köra för.

Dessa företag utnyttjar därför arbetskraft som i många fall saknar alla de kompetenser som svenska myndigheter har bestämt att vi måste ha. Dessa arbetare jobbar också i vissa fall för en fjärdedel av en vanlig chaufförslön, under slavlika förhållanden.

Vissa av dessa chaufförer tvingas, för att tjäna pengar i detta tidspressade schema, ha flera körkort/förarkort. På så sätt kan de kringgå lagen om kör- och vilotider, och jobba dubbelt så mycket som lagen tillåter för att få ihop till brödfödan. 

Så var fallet med lastbilschauffören, som förra veckan friades från tingsrätten i Sundsvall. Han körde med ett falskt utländskt pass och ett falskt utländskt körkort när han stannades av polisen.

Utvecklingen vi ser är farlig av flera anledningar. Till exempel är det inte trafiksäkert. Många av de som kommer till Sverige med egna dragbilar får köra för ersättningar som nätt och jämt täcker drivmedelskostnaden. Hur skall de då kunna hålla sina bilar i ett trafiksäkert skick?

Skulle ni vilja möta de på vintervägen med däck som ingen svensk chaufför skulle drömma om att ens köra på sommaren med? Tyvärr, det har ni troligtvis redan gjort någon gång.

Därför protesterar vi, seriösa lastbilschaufförer och åkeriföretag genom att varje dag fram till jul stanna 15 minuter vid sidan om vägen. Protesten har det senaste dygnet spridit sig till bland annat Danmark, Tyskland och Norge.

Dessutom har vi skrivit under namninsamlingen ”Lika villkor för svenska åkerier”, som i skrivande stund har över 10 000 underskrifter, från chaufförer, övriga i branschen och oroade privatpersoner. 

Vi kräver att våra myndigheter och politiker tar krafttag mot den här oseriösa delen av branschen genast.

Jag förespråkar en myndighet 

  • dit överklaganden av offerter kan skickas
     
  • som tillsammans med branschen räknar fram minimipriser för olika typer av transporter
     
  • som kan ogiltigförklara oseriösa offerter
     
  • som bötfäller speditören, leverantörer och köpare som konsekvent tar oseriösa offerter.
     
  • som kan dra in trafiktillståndet för de företag som konsekvent bryter mot kompetenskrav, löner, arbetsvillkor bland sina chaufförer/inhyrda bilar.

Dessutom behöver trafikpolisen ges de verktyg de behöver för att på ett effektivt sätt städa i branschen.

I övriga Europa har man infört ytterligare åtgärder. Böter måste betalas på plats, och fordon som är trafikfarliga eller fellastade klampas tills böterna är betalda.

Dessa initiativ borde också vara en modell för Sverige.

Huvudsaken är att våra politiker gör något. För allas säkerhet på vägarna behöver vi handling, inte bara tomt prat. 

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.