Moderaterna i Göteborg rörde upp känslor med en film som de laddade upp på Facebook.
Moderaterna i Göteborg rörde upp känslor med en film som de laddade upp på Facebook. Foto: Skärmdump Moderaterna

Kritiker gav Moderatfilmen spridning

I veckan har en valfilm som delades på Facebook av Moderaterna i Göteborg retat upp många kritiker som anklagar den för att vara rasistisk. SVT Opinion reder ut hur en fem månader gammal kampanjfilm plötsligt fick spridning.

9 september 2017
Göteborgsmoderaterna delar en knappt två minuter lång film på Facebook med inläggstexten:

Se vår berättelse om hur vi bygger Göteborg starkare!

Filmen visar en nostagisk bild av arbetarstaden Göteborg. En kvinnoröst berättar:

”Det var en gång en stolt stad, med en alldeles egen karaktär. Ingen annan stans fanns en så god stämning.”

Efter ett tag ändras tonen. Göteborg har förändrats. Kvinnan fortsätter:

”Människor skjuts ihjäl, bilar sätts i brand. [---] hur blev Sveriges framsida ett tillhåll för kriminella gäng och jihadister?”

Sen vänder filmen igen och slutar på en mer positiv not:

”Vi har en stolt tradition och vi kan få en lysande framtid igen. Där barnfamiljer slår rot och unga stannar kvar efter sin utbildning.”

Den här versionen av filmen gick under den mediala radarn. Ingen skrev arga krönikor eller ställdes till svars i SVT:s Agenda. Men vad hände när M delade filmen på nytt?

2 februari 2018
Filmens första – dramatiska – minut publiceras på nytt på Facebook av Göteborgsmoderaterna. Den har den 15 februari setts fler än 180 000 gånger, omkring 500 personer har delat den. De flesta kritiska.

”Islamofobisk, rasistisk och dålig. Skä(M)s!”, ”Det osar brun sörja och 30-tal. Jag blir både ledsen och rädd!”, skriver två av de som delar filmen vidare till sina vänner.

9 februari 2018
Facebooksidorna Vi avslöjar rasisterna och Vardagsrasismen delar klippet. De har tillsammans omkring 35 000 följare på Facebook.

”Gamla moderaterna sprider rasistisk, fördomsfull och populistisk domedagspropaganda”, skriver en av sidorna.

10 februari 2018
Alex Schulman nämner klippet i en krönika i Expressen, där han är generellt kritisk mot Moderaterna:

”Filmen gör att jag ryser in i märgen, för insikten är att Sveriges näst största parti nu positionerar sig intill Sverigedemokraterna.”

Nu verkar folk få upp ögonen för klippet och Schulmans text får drygt 18 000 interaktioner på Facebook.

11 februari 2018
På morgonen delar Göteborgsmoderaterna den andra halvan av filmen, men för den är intresset svalt. Den 15 februari har den bara setts drygt 8 000 gånger

Samma kväll tar SVT:s Agenda upp det första klippet. Elisabeth Svantesson, ekonomisk-politisk talesperson för Moderaterna sitter med i studion och får svara på kritiken:

”Det är en bild av Göteborg som Moderaterna visar, men jag tror att det är viktigt för alla som är engagerade i politiken att visa båda bilderna.”

Under veckan som följer skrivs spaltmeter med kritik mot filmen.

Kritiken handlar nu om allt från att M närmar sig SD till att en brinnande bil som syns i filmen stod i Kanada och att M aldrig brytt sig om arbetarna i Göteborgs hamn förut.

12 februari 2018
Göteborgsmoderaterna delar än en gång hela klippet på Facebook. Den här gången med inläggstexten:

”Omtalad och känd från TV – här är hela filmen”.

Fotnot: I Opinion live den 15 februari debatteras Moderaternas film.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer