Hela världens flyg står för tre procent av vår klimatpåverkan. Ska vi då fortsätta att låtsas som om flyget är den stora klimatboven? undrar artikelförfattaren. Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Debattinlägg

”Debatten om flygets klimatpåverkan är helt skev”

”Flyget är ett unikt transportslag som idag får ta oförtjänt kritik för att medier hakar på flygmotståndares tro istället för att ta del av fakta”, skriver Simon Ericson.

Om debattören

Simon Ericson
Grundare av flyg24nyheter.com

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Debatten om flyget är större än på mycket länge. ”Vi måste flyga mindre”. Så låter den allmänna opinionen.

Men hade det låtit likadant om flygbranschen fått lika mycket utrymme som flygkritiska professorer, miljöpartister eller bakåtsträvare?

Det är en mycket skev debatt som just nu förs i Sverige – och det troligen utan det svenska folkets vetskap.

Den generella uppfattningen av flyget är att det är en enormt stor miljöbov som fullkomligt spyr ut växthusgaser och ökar jordens medeltemperatur med flera grader för varje flygning som genomförs.

Men är så fallet? Icke, men för 50 år sedan var det i alla fall åt det hållet.

Idag har flyget minskat sina utsläpp med 70 procent per passagerarkilometer jämfört med för 60 år sedan och det finns faktiskt inget som tyder på att det kommer att sluta nu.

Har vägtrafiken och den svenska industrin minskat sina utsläpp med lika mycket?

Med nya flygplan som nu introduceras och redan idag flyger minskas utsläppen med ytterligare fem procent.

Enligt Luftfartsverket står hela världens flyg för tre procent av vår klimatpåverkan. Som en jämförelse står det svenska inrikesflyget för tre procent av de svenska inrikestransporternas utsläpp av växthusgaserna. Vägtrafiken för 93 procent.

Ska vi verkligen fortsätta att låtsas om att flyget är den största miljöboven? Det är kanske läge att lägga ett ännu större fokus på vad som ska göras åt vägtrafikens utsläpp, och först därefter lägga energi på flyget?

Ett exempel på detta är den svenska flygskatten. När 2018 års statistik för flyget från Transportstyrelsen är sammanställd kan man konstatera att det bara är antalet inrikespassagerare som minskat under den tiden som flygskatten funnits.

Så det är alltså bara en minskning av de tre procent av de svenska inrikestransporternas klimatpåverkan som man lyckats minska. Ett fantastiskt exempel på hur okunniga politiker och hur fel prioriteringar kan bli jordens fall.

Istället för dessa märkliga beslut borde man besluta om en gemensam flygskatt för hela EU där skatten baseras på flygplanens faktiska utsläpp istället för att straffa passagerarna som flyger.

Äldre flygplan, som påverkar klimatet mer, ska också betala mer för att flyga till och från samt inom EU jämfört med ett nytt flygplan.

Man beskattar vägtrafiken efter fordonets utsläpp – så varför gör man inte samma med flyget?

I en skev debatt där flygmotståndare får ta den absoluta majoriteten av utrymmet i media och flygbranschen den lilla plats som blir över, är det svårt att föra en rimlig debatt. Faktiska argument bemöts med känslor och tro förklädda till fakta.

Flyget är ett unikt transportslag som idag får ta oförtjänt kritik för att medier hakar på flygmotståndares tro istället för att ta del av fakta.

Det är dags att Sverige gör om och gör rätt, byt väg till en flygskatt där utsläppen faktiskt beskattas.

Men en enkelriktad väg där flygskatten straffar den enskilde passageraren, och utsläppen tillåts fortsätta genom symbolpolitik, är definitivt fel väg att ta.

I alla fall om vi vill kunna lämna över ett jordklot utan klimathot till framtida generationer.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.