I slutet av september i år presenterade Medieakademin Maktbarometern, en kartläggning av vilka som har makt i form av räckvidd och engagemang hos den svenska publiken i sociala medier.
Förutom Expressen toppas alltså listan av Youtubers, Instagrammare och Facebookanvändare.
– Vad händer när dessa människor väljer att använda sina konton i politiska syften? Kanske nu under valåret? frågar sig Emanuel Karlsten.
Se hela hans resonemang i klippet ovan.
”Etablerade medier tappar makt”
Opinion ·
”Etablerade medier tappar i makt. I alla fall i sociala medier. På topp-fem-listan över de mäktigaste i sociala medier finns bara ett traditionellt medium representerat: Expressen”, säger journalisten Emanuel Karlsten.
Om debattören
Emanuel Karlsten
Journalist
Åsikterna i inlägget är debattörens egna.
Om SVT Opinion
Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.