Emma Blom, sociala medier-expert och vd för sociala medier-byrån Social Industries. Höger Statsminister Stefan Löfven och Katrin Stjernfeldt Jammeh (i rött, th), kommunstyrelsens ordförande Malmö stad, under förstamajdemonstration inför Löfvens förstamajtal i Folkets park i Malmö 2017. Foto: Emil Langvad/TT
Debattinlägg

Emma Blom: ”Tåga är viktigt, men vore jag politiker skulle jag ha ena ögat på mobilen”

”Det är fyra år sedan senaste valet. Oceaner av tid när vi tittar på hur landskapet ritas om från valstugor och utdelning av pamfletter till att den absolut största källan till information och reklambudskap idag finns online”, skriver Emma Blom.

Om debattören

Emma Blom
Sociala medier-expert och vd för sociala medier-byrån Social Industries

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Idag går första maj-tågen och det faktum att det är valår gör det lite extra speciellt.

Det är nu valupptakten drar igång på allvar och själv tänker jag med stort intresse följa hur våra politiker hanterar de möjligheter som det nya medielandskapet ger.

Det är fyra år sedan senaste valet. Oceaner av tid när vi tittar på hur landskapet ritas om från valstugor och utdelning av pamfletter till att den absolut största källan till information och reklambudskap idag finns online. 

En undersökning som Dagens Samhälle har gjort visar att Sverigedemokraterna leder stort när det kommer till det parti med mest engagemang på Facebook.

Vi har sett flera utspel som fått uppmärksamhet i sociala medier, och som dessutom plockats upp av media, från bland annat Svenskt Näringsliv och andra lobbyorganisationer som använder sig av en retorik som fungerar i sociala medier.

Och ju mer utrymme man får – desto mer ges man, det ligger i algoritmens natur.

De som röner mest uppmärksamhet under till exempel Almedalen är kampanjer som Sitt med Dawit, som antingen budskapsmässigt eller uttrycksmässigt har ena foten i populärkulturen.

Det här måste börja genomsyra det offentliga politiska samtalet om man ska ha en chans att hänga med.

Hur kan man anpassa det politiska budskapet till något som har sin givna plats i människor nyhetsflöden i en tid när sagda flöden domineras av memes, tributes till omkomna popstjärnor, och nostalgilistor på inredningsdetaljer från 90-talet? 

Här är tre saker som jag tror att alla politiker måste tänka på om de ska få en framgångsrik valkampanj 2018:

1. Sluta ignorera att tiderna är nya, att vårt mediebeteende förändrats och att vi nu tar del av det politiska samtalet på nya plattformar.

Gamla sanningar om valkampanjer har i många fall upphört att gälla. Det må låta fint att det är det personliga mötet mellan väljaren och politikern som väger tyngst, men korrelationen mellan en framgångsrik närvaro i sociala medier och opinionssiffrorna ljuger inte.

2. Att inte hemfalla åt populism bara för att det finns mycket memes online.

Nyckeln till att på ett effektivt sätt lyckas få ut sitt budskap 2018 är att kommunicera på ett relevant och till mediet anpassat sätt och dessutom lära sig av gensvaret. Den som mästrar det tror jag kommer ha ett enormt försprång.

3. Att låta kunskap och nya vindar genomsyra hela organisationen.

Man behöver skaffa sig en förståelse för hur situationen ser ut för en gängse svensk väljare för att kunna vara en duktig strateg, kommunikatör och för den delen, relationsskapare.

Att fortsätta tåga för ett bättre samhälle är givetvis fortfarande viktigt, men skulle jag vara politiker skulle jag ha ena ögat på mobilen i år.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.