”Trafikverkets statistik är glasklar. Följden av att en socialdemokratiskt ledd regering nu styrt landet i fyra år är att förseningarna ökat”, skriver artikelförfattaren. (Bilden från november 2016) Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Debattinlägg

”Eneroth, ta ditt ansvar för tågkaoset!”

”I valrörelsen 2014 lovade Socialdemokraterna att tågen skulle gå tid om de fick makten. Resultatet blev ett rejält misslyckande och ökade förseningar”, skriver Jessica Rosencrantz (M).

Om debattören

Jessica Rosencrantz (M)
Riksdagsledamot

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Järnvägen utgör tillsammans med vårt vägnät själva ryggraden i det svenska transportsystemet. Varje dag är hundratusentals människor såväl som vår industri beroende av tågtransporter som fungerar.

För att hela Sverige ska kunna leva och jobben växa till måste man kunna lita på att tågen kommer och går i tid. Det gör de inte idag.

Tvärtom är det oerhört allvarligt att förseningarna på järnvägen var rekordhöga förra året. Runt om i landet står människor bokstavligen på perronger och fryser medan de väntar på försenade tåg.

Moderaterna kräver att regeringen ser nyktert på frågan, det är kris på svensk järnväg och resenärer och företag drabbas hårt av ständiga förseningar.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth och regeringen är ytterst ansvariga för att det ser ut som det gör.

Trafikverkets statistik är glasklar. Följden av att en socialdemokratiskt ledd regering nu styrt landet i fyra år är att förseningarna ökat.

Totalt blev tågen över 62 000 timmar försenade förra året, en skrämmande hög siffra. Så stora förseningar har det bara varit en gång under hela 2000-talet enligt SVT.

Trafikverket menar att brister i järnvägsanläggningen är den största anledningen till de ständiga förseningarna. De säger också att det kommer ta flera år innan vi ser några förbättringar, i värsta fall kan det till och med först bli sämre.

Det är helt enkelt en oacceptabel utveckling – tågkaoset måste lösas här och nu.

Politik handlar om att prioritera. Trots att Stefan Löfven höjde skatten med 60 miljarder kronor under förra mandatperioden står tågen fortfarande stilla.

Mer än vart fjärde långdistanståg var försenat under förra året.

Det här håller inte, samhällskontraktet bygger på att hårt arbetande medborgare kan lita på att våra höga skatter finansierar ett samhälle, i det här fallet en järnväg, som fungerar. 

Moderaterna kräver att infrastrukturministern tar tag i järnvägens organisatoriska problem så att fler tåg kan gå i tid. Det handlar bland annat om en tydligare styrning av Trafikverket och en bättre långsiktig planering av underhållsinsatser.

Operatörer som använder sig av gamla tåg som sliter på anläggningen eller ger upphov till förseningar måste också i större utsträckning bära denna kostnad.

Moderaterna gillar snabba tåg, och vill gärna se fler här i Sverige. Vi satsar på att bygga ut med nya spår och ökar järnvägsunderhållet.

Men det viktigaste för oss är att infrastrukturen måste fungera här och nu – inte först på 2040-talet eller än värre, långt senare.

Regeringen säger att de vill bygga en ny höghastighetsjärnväg. Men de har fortfarande inte presenterat hur satsningen på flera hundra miljarder kronor ska finansieras eller gett garantier för hur de ska säkerställa att det inte sker på bekostnad av dagens järnväg.

En fungerande järnväg är en förutsättning för ett konkurrenskraftigt och hållbart Sverige.

I valrörelsen 2014 lovade Socialdemokraterna att tågen skulle gå tid om de fick makten. Resultatet blev ett rejält misslyckande och ökade förseningar.

Sverige behöver en regering som inte skyller ifrån sig utan tar sitt ansvar och agerar för att tågen ska gå i tid.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.