Claire Wardle, forskare och vd First draft. Foto: Privat

Experten önskar att fler hade förstått Facebooks affärsmodell

I sommar lanserar Facebook funktionen View ads, som ett led i att motverka desinformation på plattformen. Harvard-forskaren Claire Wardle tycker dock inte att det löser alla problem.

Claire Wardle är forskare och vd för First draft-projektet på Shorenstein center för media, politik och offentlig politik vid Harvard University. First draft arbetar med att öka medvetenhet, utföra forskning och angripa “utmaningar typiska för den digitala tidsåldern”.

Wardle menar att oron i dessa frågor bottnar i ett missförstånd om vad Facebook är för något.

– Det beskrivs som ett socialt nätverk och människor använder det som ett kommunikationsverktyg, det är också så man pratar om det. Men det är faktiskt den starkaste marknadsföringsplattformen som finns, säger Claire Wardle till SVT.

Hon tillägger att hon önskar att fler människor hade förstått hur Facebooks affärsmodell ser ut, eftersom det hade gjort det lättare för dem att förstå vad det är de ser.

Ett steg i rätt riktning

View ads-funktionen som Facebook lanserar i sommar tycker Claire Wardle är ett steg i rätt riktning – men hon poängterar att flera problem kvarstår:

– Den stora frågan är hur du ska definiera politisk annonsering. Annonsering knuten till en kandidat eller ett politiskt parti är uppenbart politisk, men sociala frågor är mer svårdefinierade. Det finns en förhoppning om att dessa förändringar kommer att gälla all form av annonsering, men det återstår att se.

Händelseutvecklingen på Irland är enligt Wardle ett tydligt tecken på att förändringar av den här sorten som nu testas och diskuteras är nödvändiga – överallt i världen.

– Den stora utmaningen för Facebook är att de har behandlat alla annonser på samma sätt – såväl annonser för tandkräm som annonser för politiker eller om sociala frågor. Vad som nu har blivit uppenbart är att det behövs nya regler för valannonsering. Det faktum att du kan sikta in dig på vissa grupper för att på så sätt kunna påverka valresultat är oerhört oroväckande, säger Wardle.

Men hur ska svenska politiker och väljare tänka, i ljuset av detta? Claire Wardle menar att alla behöver reflektera en gång extra över vad de ser på skärmen – och att det även krävs en ökad förståelse hos mediekanaler som ska bevaka och granska bland annat politiska kampanjer.

”Ha koll på vad som sprids”

– Ta annonseringen på allra största allvar. Bygg mjukvara som kan spåra och kartlägga marknadsföringen. Kör medvetandegörande kampanjer om hur den här typen av marknadsföring fungerar så att människor själva kan identifiera annonserna och sätt upp en bevakningsmodell så att det går att ha koll på vad som sprids vitt och brett online.

– Förhoppningsvis kommer Facebook och Google själva att reglera detta när de börjar förstå effekterna som deras verktyg har på demokratin. Om de inte gör det då måste vi trycka på för att lagstifta kring detta, säger Claire Wardle på First draft vid Harvard.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer