Spela klippet för att höra forskaren Susanne Kjällander och psykologen Ajla Stenholtz ge sina bästa argument för och emot skärmar i förskolan. Foto: SVT/Josefin Marjomaa
Debattinlägg

”Förskolan måste rusta barnen för verkligheten”

Ska barn i förskolan använda sig av skärmar eller inte? Ajla Stenholtz, psykolog, och Susanne Kjällander, doktor i didaktik, håller inte med varandra i den frågan.
– Förskolan måste ta sitt ansvar och rusta barnen för verkligheten, säger Susanne Kjällander.

Om debattörerna

Susanne Kjällander
Doktor i didaktik
Ajla Stenholtz
Psykolog

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

Från och med den första juli i år blev digital teknik ett obligatoriskt verktyg i läroplanen även i förskolan. Ajla Stenholtz, legitimerad psykolog, är emot beslutet.

– Svenska barn har redan mycket skärmtid i jämförelse med andra länder. Vi känner redan till konsekvenserna av det, säger hon.

Susanne Kjällander har forskat kring digitalisering i skolan och förskolan. Hon håller inte med utan tycker att digitala verktyg ska användas i förskolorna.

I klippet kan du höra deras främsta argument för och emot digitalisering i förskolan.

Så säger läroplanen för förskolan

Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.

Barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra.

Förskollärare ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.

Källa: Läroplan för förskolan, Lpfö 18

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.