I förra veckan rapporterade Säkerhetspolisen, Säpo, om en ökning av antalet aktiviteter som syftar till att påverka förtroendet för det svenska riksdagsvalet.
Ryska medier ska också ha spritt bilder och artiklar om bilbränder i Västsverige och demonstrationer i Stockholm, med syfte att måla bilden av ett Sverige i kaos.
Samtidigt har Försvarets forskningsinstitut, FOI, publicerat en rapport som visar en markant ökning av misstänkta Twitter-botar med fokus på valet och svensk politik.
Ser inga påverkanstendenser
SVT Opinion har tidigare rapporterat att Facebook blockerade all utländskt sponsrad annonsering två veckor före den irländska folkomröstningen om abort, för att på så sätt minska risken för yttre påverkan.
Det var då inte aktuellt inför det svenska riksdagsvalet – och det är det fortfarande inte, enligt Lukasz Lindell, kommunikationschef Facebook Sverige. Företaget ser nämligen inga påverkanstendenser.
– Som det ser ut nu är den samlade bedömningen fortfarande att det inte finns någon anledning att sätta stopp för utländska annonsörer i anslutning till det svenska valet.
Kontinuerlig bedömning
Lukasz Lindell säger att beslutet att ligga kvar vid tidigare bedömning hittar stöd i MSB och Säpos rapporter.
– Som jag läser Säpos uttalande ser de en viss ökning men de ser inga koordinerade attacker mot det svenska valet från utländska aktörer.
– Och inte heller vi ser några tendenser till sådana attacker, men vi fortsätter så klart att hålla koll på utvecklingen ända fram till valet.
”Det är ett löpande arbete”
En av dem som krävt ett stopp för utländska annonser även i Sverige är organisationen Skiftet. I en debattartikel på SVT Opinion menar de att Facebooks åtgärder för att öka transparensen och förebygga påverkanskampanjer inte är nog.
Lukasz Lindell menar däremot att det inte finns någon orsak till blockad.
– Vi har team som arbetar med det här globalt i samband med alla val och tittar så klart då även på det svenska. De sitter med det här dagligen, det är ett löpande arbete.
– Men vi ser alltså med andra ord inte någonting som får oss att tänka annorlunda än vi gjorde redan i våras, säger Lukasz Lindell på Facebook Sverige.