• Viktigt meddelande:

    Till allmänheten i Lekeberg i Örebro län: Det kommunala dricksvattnet i Fjugesta, Gropen och Kvistbro kan vara förorenat och bör kokas före förtäring. För mer information lyssna på P4 Sveriges Radio eller gå in på Lekebergs kommuns hemsida. Läs mer

Här provar ett par studenter i New Mexico, USA, på att bära hijab under den Internationella hijabdagen. Men artikelförfattaren ser dagen mest som ett hån mot förtryckta kvinnor. Foto: Russell Contreras/AP/TT
Debattinlägg

”För mig är Internationella hijabdagen ett hån”

Publicerad

”Vi måste erkänna att slöjan också kan vara en påtvingad symbol i syfte att skapa och markera skillnader mellan könen”, skriver Bahareh Andersson.

Om debattören

Bahareh Andersson
Människorättsaktivist

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Så plötsligt händer det: Internationella hijabdagen!

Som barn levde jag under tvång och förtryck. Jag tvingades täcka mitt hår, för att detta inte skulle ge ”fel signaler” till det motsatta könet. Därför upplever jag ”Internationella hijabdagen” som ett hån.

Samtidigt blev jag nyfiken på vad syftet var med denna dag.

En av de första meningar jag läser när jag googlar ordet Internationella Hijabdagen är:

”Genom hashtagen #FreeInHijab (fri i slöja) ska rörelsen visa världen att ingen kvinna är förtryckt eller fängslad i sin slöja, utan att det är ett val av fri vilja, förklarar grundaren Nazma Khan.”

Därför vill jag ställa dessa frågor till Nazma Khan och Internationella hijabdagen:

  • Har ni följt manifestationen och kampanjen ”Vit Onsdag”, som är en proteströrelse i Iran mot att vara tvungen att bära slöja?
  • Vet ni hur många kvinnor och unga tjejer som dagligen kämpar med livet som insats för att inte behöva bära slöja?

Att INTE bära slöja är en lika viktig rättighets- och frihetskamp som den som bedrivs av er. Jag hoppas att vi är överens på den punkten.

Slöjdebatten är varken svart eller vit. Slöjan kan både vara en manifestation för den vuxna kvinnans tro, och en påtvingad symbol i syfte att markera skillnader mellan könen.

  • Hur många kvinnor har Nazma Khan eller alla ni som ska manifestera för Internationella hijabdagen träffat för att komma till er slutsats?
  • Hur många olika länder har ni besökt för att prata med dessa kvinnor som väljer eller tvingas att bära hijab?

Nazma Khan pratar om frihet och kvinnornas egna val, men glömmer den grupp kvinnor som tvingas att bära hijab.

Låt mig förklara för er som inte har sett, upplevt eller läst om deras dagliga kamp. Alla dessa kvinnor som inte vill bära hijab utsätts för fruktansvärt våld, trakasserier, syraattacker, hot och hot om våld.

  • Har ni träffat och pratat med dessa kvinnor? Har ni manifesterat för dessa kvinnor eller lyft deras kamp?

Det ena utesluter inte det andra. Men i er kamp väljer ni bort väldigt många förtryckta kvinnor.

Jag står för en tredje ståndpunkt. Inte för att jag tycker att ”lagom är bäst” utan bara för att verkligheten är mera komplicerad.

Å ena sidan bör vi kunna se traditionen och slöjan som manifestation för den vuxna kvinnas tro.

Å andra sidan måste vi erkänna att slöjan också kan vara en påtvingad symbol i syfte att skapa och markera skillnader mellan könen.

Jag respekterar slöjan när den bärs av tradition och är en vuxen kvinnas egen val.

Den dag som Nazma Khan står upp för alla dem som utsätts för hemskheter för att de vägrar bära hijab ska jag också stå upp för Internationella hijabdagen.

Men inte innan dess.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.