Debattinlägg

Fungerande kollektivtrafik viktigt för arbetsmarknaden

KOLLEKTIVTRAFIKEN ·

Erika Ullberg replikerar om Moderaternas trafikpolitik i Stockholm:

Om Socialdemokraterna vinner valet i höst kommer vi att förenkla biljettsystemet. Smidig och stabil infrastruktur är avgörande om vi ska få en stark arbetsmarknad. 

Jag håller med Moderaternas Kristoffer Tamsons när han i sin debattartikel den 26 februari skriver att kollektivtrafiken är viktig. Jag skulle dock vilja gå ännu längre. En attraktiv kollektivtrafik är ett måste för att främja fler jobb och fortsatt tillväxt. Bristande framkomlighet kostar tid och pengar och skapar stress. Satsningar på mer och bättre kollektivtrafik är därför bland de smartaste investeringar som en växande storstadsregion kan göra.

Moderaterna har goda ambitioner. Men ambitioner och handling är inte alltid samma sak. Efter snart åtta år med moderatstyre såväl nationellt som i Stockholmsregionen är resultaten tydliga.

Trots att landet växer släpar arbetsmarknad, infrastruktur och miljöanpassningar efter. Det är hög tid för en ny politik som sätter jobben först, säkrar tillväxten och tar ansvar för miljön.

En stark arbetsmarknad kräver en stabil infrastruktur. Pendlingen till och från jobbet måste fungera, inte minst i Stockholmsregionen där invånarantalet ökar med cirka 40 000 personer om året.

Dessvärre har orättvisa zongränser och krångligt biljettsystem gjort att många Stockholmare väljer bilen. Trängseln ökar och miljön belastas. Precis som miljöpartisterna Åsa Romson och Stina Bergström beskriver i sin artikel är det inte bara i huvudstaden som resenärerna upplever att det är för svårt att köpa biljetter och att resa kollektivt. Trenden går igen i hela landet.

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik genomför årligen en nationell attitydundersökning kring resenärernas upplevelse av kollektivtrafiken. I undersökningen 2013 svarade hela 46 procent att de tycker att det är för krångligt att köpa biljetter. År 2007 var samma siffra 27 procent.

Upplevelsen av svårigheter i samband med biljettköp har alltså nästan fördubblats på knappt sju år. En tredjedel av resenärerna tycker även att det är krångligt att ta sig fram med kollektivtrafiken.

Vi vet att utvecklingen kan vändas. Socialdemokraterna i Stockholmsregionen har lanserat ett framtidskontrakt där vi sätter jobben först. En fungerande arbetspendling är en viktig del i det. Om vi vinner valet i höst kommer vi att införa enhetstaxa och slopa zonerna. Fler resenärer och säkrade intäkter ger större utrymme att investera i en smart och snabb kollektivtrafik.

Men det är en bit kvar. Just nu lider SL (Storstockholms Lokaltrafik) av ekonomiska bekymmer och bristande styre. Moderaternas SL gick 2013 miste om nästan en halv miljard mot budget i förlorade biljettintäkter. Det är till och med så illa att trots att resenärerna var fler 2013 än 2012 så minskade biljettintäkterna med 57 miljoner kronor 2013, jämfört med året innan.

Det kan bara förklaras genom att biljettkrånglet blivit så övermäktigt att resenärerna helt enkelt inte köper en biljett.

Inte heller lyckades man använda upp investeringsbudgeten. På grund av bristande koll på förstudier och underlag ligger 3,7 miljarder kvar på kontot, och nödvändiga förbättringar i kollektivtrafiken skjuts på framtiden.

Vi vill att alla resenärer, invånare och besökare ska känna sig lika välkomna till SL. Trots att enhetstaxa är både kostnadseffektivt och smidigt, vägrar Moderaterna att titta närmare på förslaget.

Det krävs med andra ord ett nytt politiskt styre för att medborgarna ska erbjudas mer än goda ambitioner.

Kl 14-15 finns artikelförfattaren med och svarar på kommentarer.

Ställ dina frågor nu.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.