Aktivisterna #minhijab Ayaan Goobe och Take Aanstoot: ”De kvinnor som fritt har valt att bära hijab måste ha samhällets stöd.”
Ayaan Goobe och Take Aanstoot. Foto: Privat / privat
Debattinlägg

”Därför drar vi igång uppropet #minhijab”

Slöja ·

”Än en gång har kvinnans kropp och klädval blivit ett slagfält. De påstådda anledningarna till burkini-förbudet är att man vill förhindra terrorattacker och att befria dessa kvinnor från förtryck. Det är inte trovärdigt”, skriver Ayaan Goobe och Take Aanstoot.

Om debattörerna

Ayaan Goobe
Muslim och aktivist
Take Aanstoot
Styrelseledamot Humanisterna, miljöpartist

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

Den här sommaren har några franska badorter beslutat att förbjuda kvinnor att bära plagget burkini på stranden.

Det är inte första gången i historien som staten vill styra kvinnors klädval. Men denna gång sker det i upplysningens moderland Frankrike.

Det är orimligt ingrepp i kvinnors klädval, och det är angeläget att det inte sprids till fler orter och till andra europeiska länder.

För inte så enormt många år sedan var det bikini som förbjöds på stränderna. Då var motivet att det nya plagget täckte för lite av kroppen, men nu är det alltså tvärtom.

Än en gång har kvinnans kropp och klädval blivit ett slagfält. De påstådda anledningarna till burkini-förbudet är att man vill förhindra terrorattacker och att befria dessa kvinnor från förtryck.

Det är inte trovärdigt, för att uttrycka sig milt.

Det är svårt att se hur burkinin skulle underlätta sprängdåd och attentat. Det känns som ett oerhört krystat argument. Men det andra skälet är nog dessvärre genuint menat. Det blir inte bättre för det.

Problemet är att resonemanget om att det skulle vara en åtgärd för att eliminera kvinnoförtryck kräver att man först skapar ett fiktivt kvinnokollektiv som bara har några få gemensamma yttre kännetecken: att de bär hijab eller burkini.

Dessa kvinnor blir ett kollektiv som ska räddas från något, men från vad? Denna grupp är lika mångfacetterad som andra grupper av människor; kvinnorna kommer från olika länder, har olika tro. Vissa är djupt religiösa, andra är sekulära muslimer.

Givetvis utesluter det inte att vissa kvinnor i denna grupp är förtryckta, men att alla i detta kollektiv skulle vara det är knappast troligt. Dessutom är människor förtryckta på olika sätt och i olika grad Därför är det förtrycket vi ska fokusera på, inte på kläderna.

Varför anser vi att det är rätt att särbehandla dessa kvinnor, samtidigt som vi kritiserar dem som särbehandlar kvinnor i Saudiarabien och i Iran?

De som bär hijab eller burkini mot sin vilja ska givetvis ha vårt stöd, och då är kläderna troligen bara det förtryck som syns på ytan.

Varje modernt samhälle har ett ansvar att arbeta mot förtryck..

De kvinnor som fritt har valt att bära hijab måste ha samhällets stöd.

Därför är det för oss givet att vi bör stödja kvinnor i Frankrike som vill bära burkini, samtidigt som vi ska stödja iranska kvinnor vars frihet är inskränkt av tvånget att bära hijab.

Och lika självklart ska  vi stödja svenska kvinnor som omyndigförklaras på grund av sina klädval. Det här handlar om mänskliga rättigheter.

En grundläggande princip är att man ska få ha vilken religion eller livsåskådning man vill, man ska ha rätt att byta eller lämna sin religion, man ska få kritisera religioner och välja hur man vill att ens livsåskådning ska komma till uttryck.

Det här är vad religionsfrihet innebär.

Så stöd oss i kampen mot att omyndigförklara kvinnor.

Förbudet mot burkini, som har införts på några håll i Frankrike, är oacceptabelt.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.