Olga Rönnberg (till vänster) är personlig tränare för mammor och har själv fem barn. Foto: Karl Nordlund / Leif R Jansson / TT
Debattinlägg

”Graviditeten har blivit en viktfälla”

Publicerad
Graviditet ·

”Hur ska man träna och äta som gravid? Man pratar om att 'äta för två', men det ska man inte göra. Graviditeten har blivit en viktfälla för många kvinnor”, skriver Olga Rönnberg.

Om debattören

Olga Rönnberg
Personlig tränare och fitnessförfattare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Visste ni att var fjärde gravid kvinna som skriver in sig hos mödravårdscentralen idag räknas som fet? Nej vi pratar inte om fem kilo hit eller dit, vi pratar om att ha övervikt på ett tiotals kilon.

Jag själv fött fem barn och under dessa fyra graviditeter (varav en tvillinggraviditet) tilläts jag gå upp 30 kilo per graviditet.

Med ”tilläts” menar jag att ingen ifrågasatte dessa enorma viktuppgångar – självklart ska man inte blanda ihop det med eget ansvar. Jag var totalt ovetande under mina första tre graviditeter då jag var långt ifrån träningsvärlden på den tiden. 

Jag har lyckats gå ner mellan varje graviditet men det finns mammor som faktiskt inte hinner och så plussas det på och på med varje graviditet. Sen, voila – där har vi en trebarnsmamma med 30 kilos övervikt.

Graviditeten har blivit en viktfälla för många kvinnor. Jag ska inte ens nämna hälsoriskerna som många kommer dras med, de är alltför många.

Nu i dagarna har det blivit ståhej kring en höggravid fitnessmodell som inte ser ut att vara gravid men som dessutom råkar ha sitt sexpack kvar trots att hon är i vecka 35.

Jag uttalade mig att det var ingen big deal då hon:

1. är fitnessmodell, alltså det är hennes jobb att ta hand om sig – inte att jämföra med vanliga dödliga Svenssons,

2. alltid tränat och fortsätter träna även under graviditeten (det skulle jag gjort, för man slutar inte träna tvärt om man ”alltid” tränat)

3. redan gått upp tio kilo och det är en fullständigt normal viktuppgång kring vecka 35

4. vi alla är olika, vissa går inte upp oavsett hur mycket de äter.

Nyss gjorde jag en undersökning på min Facebook-sida och fick hundratals svar på frågan om hur mycket de tilläts gå upp under sin graviditet.

Siffrorna 25, 30, 32, 35 kilo dominerade. Skrämmande! Men för rättvisans skull – även viktuppgångar på fem, sju, tio kilo nämndes.

Jag jobbar med mammor dagligen, det är nämligen mitt yrke att hjälpa kvinnor att komma i form, lära dem hur man tränar och äter rätt för att få resultat.

Vi är ett helt team som är jobbar med dessa kvinnor. Jag tror att vi har sett det mesta och hört det mesta, många blir bara ”utsläppta” från mödravården utan att få hjälp med kostvanorna. Eller träningsvanorna för den delen.

Mödravården har inga gemensamma riktlinjer kring problematiken. Alla gör efter sin bästa förmåga. Och vad gör mammorna? Jo, bantar, svälter, går på eviga dieter, och det är inte inte ovanligt att de slutar amma.

Och allt detta leder till missnöjet med sig själv, självförakt om ni så vill.

Är det här bättre än en tränande höggravid?

Hur ska man träna och äta som gravid? Man pratar om att ”äta för två”, men det ska man inte göra.

Det räcker med 300 kalorier extra per dag (vilket motsvarar ett extra mellanmål), men tränar man på det så ökar självklart behovet.

Man ska undvika tunga lyft som skapar onödigt mycket buktryck: tunga knäböj, benpress och så vidare. Springa ska man vara försiktig med då bäckenbotten är uttöjd och försvagat under graviteten, dels på grund av hormonella förändringar i kroppen och dels på grund av barnets vikt som trycker på.

Rent generellt ska man underhålla det man byggt upp och inte satsa på prestation.

Jag säger inte ”aldrig”, jag säger ”inte nu”. Det är bara att det finns tider i kvinnans liv då hon borde ta det lite lugnare.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Hälsa och träning

Mer i ämnet