Unga i arbete
Till höger Hanna Cederqvist, Företagarna. Foto: Fredrik Sandberg / TT / Pressbild
Debattinlägg

”Dagens unga saknar inte arbetsmoral”

Opinion ·

”Ingen tjänar på att de arbetssökande har en orealistisk bild av vad arbetsgivarna kräver och vilka egenskaper som belönas på arbetsmarknaden”, skriver Hanna Cederqvist.

Om debattören

Hanna Cederqvist
Expert kompetensförsörjning Företagarna

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Dagens unga saknar inte arbetsmoral – de är bara angelägna om att följa sina egna intressen och värderingar vid val av arbetsgivare.

Om inte företagarna börjar prata med de unga finns en risk för en generationskrock, hävdade Futurions VD, Ann-Therése Enarsson den 24 november på SVT Opinion.

Vi på Företagarna tror på Sveriges unga. Vi har sedan starten för över 110 år sedan arbetat outtröttligt med att skapa tätare kontakter mellan skolan och arbetsmarknaden, till exempel genom att lyfta fram PRAO och lärlingsprogram i skolan.

Allt för att våra medlemmar ska kunna rekrytera ungdomar med rätt kompetenser och kunskaper. Det kommer vi fortsätta med i konstruktiv anda.

Men ingen tjänar på att de arbetssökande har en orealistisk bild av vad arbetsgivarna kräver och vilka egenskaper som belönas på arbetsmarknaden.

Självklart vill de allra flesta arbeta med någonting de är intresserade av och har fallenhet för. Den strävan är inte unik för just ungdomar.

Men när verkligheten gör sig gällande, vilket den till slut gör när man behöver en försörjning, så blir de allra flesta tvungna att kompromissa med sina intressen.

Utbudet av jobb styrs inte bara av arbetstagarnas intressen och övertygelser, utan av vilken utbildning och kompetens framgångsrika och växande företag faktiskt efterfrågar.

Det vår rapport ”Det är attityden, dumbom” visar är att egenskaper som att ha rätt attityd, vara ansvarstagande och självgående ofta är avgörande när företagen ska rekrytera ny personal.

Samtidigt är det just dessa egenskaper som är svårt att hitta. Att enbart formulera det som ett problem för företagen är en alltför ensidig analys.

Den som brinner för en idé kan förstås bli entreprenör och driva sitt eget företag med det egna intresset som grund. Sverige behöver fler entreprenörer – och det är vi på Företagarna den främsta rösten för.

Men om målet är att bygga ett framgångsrikt företag, som bidrar med kreativa lösningar på olika problem och som en eller flera personer kan försörja sig på, måste entreprenören skapa något som andra är beredda att betala för.

Ansvaret för en lyckad matchning är delat. Företagen som vill rekrytera har onekligen ett egenintresse i att lyssna på de arbetssökandes önskemål och skapa attraktiva arbetsplatser.

Unga som vill få ett jobb har samtidigt ett ansvar för att lyssna och ta åt sig relevant information om hur arbetsmarknaden fungerar i verkligheten.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.